Vad betyder egentligen 400ppm CO2?

Tänk om allt bara är en bluff? Tänk om allt bara är en bluff?

För ett par veckor sedan meddelades att mätningar av CO2-halten i atmosfären uppnått 400 ppm (Parts Per Million) för första gången på 3 miljoner år. Media hakade snabbt på med många flashiga rubriker och alla klimatskeptiker fick sig en känga, och sedan blev det relativt tyst. Men vad betyder allt detta - egentligen?

Egentligen ingenting, i det korta perspektivet. Livet går vidare precis som det gjorde igår och månaden och året för detta. 400 ppm CO2 avser medelvärdet mätt över ett dygn och dessa mätningar har en tendens att alltid ”peaka” under försommarmånaderna. Under hösten och vintern kan vi helt enkelt förvänta oss att mätningarna går ner några miljondelar och det är inte ens säkert att vi går över 400 ppm nästa år heller. Men det är egentligen oväsentligt.

Den långa trenden är uppåt och det finns mycket tydliga tecken på att CO2 halterna har ökat rejält de senaste 150 åren, ett avtryck från den industriella revolutionen och vårt allt större behov av energi och då baserat på fossila källor som driver på växthuseffekten.

Men, säger många i kalla Sverige. Visst är det trevligt med lite varmare klimat? Tyvärr är det ju inte så enkelt. Ett globalt varmare klimat skapar inte enbart varmare väder utan också extremväder. Torka, skyfall, supervintrar och översvämningar är bara några relaterade naturkatastrofer som är direkta orsaker av att vi påverkar klimatet. Antal extremväder-händelser har ökat med det dubbla de senaste 30 åren vilket naturligtvis kostar både väldigt mycket pengar och samhällsmässiga insatser. Pengar som skulle kunnat användas till sjukvård eller utbildning.

Det är svårt att inte blanda in politik och ekonomi i resonemanget, men i den globala värld vi lever i hänger allt ihop.

Om vi fortsätter vårt fossila brännande som vi gör, kommer CO2 halterna att ligga på 600-900 ppm vid 2100. Vilka effekter det kommer få på klimatet, på samhället och på ekonomin kan vi bara spekulera om. Den stora frågan är om det är detta arv vi vill lämna kvar efter oss till våra barn och barnbarn.

Men vad har allt detta att göra med elbilar då?

Jo, för allt vi gör i vårt moderna samhälle skapas ett direkt eller indirekt CO2-avtryck. I Europa står transporterna för ca 1/3 av våra CO2-avtryck och är också en av de sektorer som vi kan effektivisera mest, med ganska små åtgärder.

Vattenfalls experimentbostad ”One Tonne Life” visade på att en normal familj kan sänka sitt CO2-avtryck med 40%, direkt, enbart genom att byta till en elbil - som laddas med solel.  

”Jaha det låter väl kanske bra, men vilken betydelse gör mitt lilla bidrag till helheten då?”, tänker nog många nu. Men poängen med detta är kanske inte främst att stabilisera världens klimat, poängen är att föregå med gott exempel, precis som grannen som sopsorterar, bilbatterierna som lämnas på återvinning och ett bevis för andra U-länder att det går att leva i en sund demokratisk ekonomi med relativt goda möjligheter för alla att utbilda sig och att få jobb.

Det är den bilden och visionen vi måste ha när vi funderar på om vi trots allt, ska våga oss på detta nya som kallas för eldrift, trots att det är förknippat med en gnutta osäkerhet.

Men om man trots allt sållar sig klimatskeptikerna och de som tycker det är vettigt att fortsätta att förbränna fossila drivmedel i våra så kallade miljöbilar, så bör man ändå kanske fråga sig: Är det verkligen värt risken att inte göra något - nu, idag och imorgon?

Svaret har vi när det är för sent.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln