Laddaelbilen.se provkör Twizy

Nästan som att köra Gokart. Nästan som att köra Gokart.

Att köra en Twizy ger en mycket märklig känsla. Alla invanda bilreflexer säger att du kör en bil - bilbälte, ratt och pedaler, allt finns där. Men därefter infinner sig realiteten där man inser att man sitter i mitten, helt själv, i ett mycket litet fordon och att det faktiskt inte är en bil.

 

Laddaelbilen.se's provkörning började på Bilia i Solna norr om Stockholm. Twizyn stod i bilhallen som vilken annan bil som helst, skillnaden var att en sladd gick från bilen in i närmaste schuko-uttag.

 

Efter en snabb genomgång av hur bilen (?) fungerade vreds nyckeln om för att ljudlöst starta upp den i bilhallen. Trycka in D-knappen för "Drive" och med en snitsig slalomtur mellan alla andra till synes gigantiska och fossildrivna bilar inne i bilhallen påbörjades provkörningen. Därefter ut på parkeringen och in i Solnas trafikkaos.

 

De dubbla känslorna av att man kör en bil, fast ändå inte, gör sig ständigt påmind. Twizy är så barskrapad den bara kan bli och vanliga tekniska standarder på bilar såsom servostyrning och bromsservo finns inte. Det gör att man får en ordentlig känsla för väg och fordonsegenskaper. Kör man riktigt aktivt, kan man rent av bli lite trött i bromsfoten. Ska man bromsa hårt gäller det helt enkelt att trycka riktigt hårt, bäst är dock att vara förutseende och låta den regenerativa motorbromsen ge tillbaka kraft till batteriet.


Twizy har heller ingen radio eller någon värme, däremot en funktion som frostar av framrutan, sidorutor finns som tillval. Med tanke på att inställningsmöjligheterna på stolen endast omfattar framåt och bakåt är sittkomforten förvånansvärt bekväm, men bara om man bortser från att fjädringen är i stort sett obefintlig. Varning för fartgupp! Bakom föraren finns ett passagerarsäte för smidiga personer som gränslar framsätet, annars fungerar det utmärkt att placera mindre last på. Även på var sin sida av förarstolen kan man placera var sin matkasse. Bagageutrymmet omfattar ett minimalt låsbart fack bakom passageraren.


Accelerationen är snabb, fast ändå något seg, den är något trög de första meterna men sedan skjuter det på tills att det återigen blir segt. Man kan säga att Twizys roligaste hastigheter är mellan 20-50 km/h och med känslan av andra elbilar i bakhuvudet infinner sig inte det där riktiga vridmomentet man är van vid. Det är lätt att det blir full gas eller full broms vilket inbjuder till lekfull körning. Men så återigen, Twizy ska inte jämföras med en personbil.


Det går alldeles utmärkt att få upp Twizy i topphastigheten 80 km/h och har du även lite nedförsbacke kommer du till och med upp i mer än så. Men i mer än 80 km/h vill man hur som helst inte gärna åka i Twizyn, för med en del korsvindar kan det rent av bli något obehagligt pga de öppna fönstren.


Just avsaknaden av fönster gör också att allting låter väldigt mycket, allt ifrån medtrafikanter till Twizyn själv. Det är också många gånger man glömmer bort att man sitter i ett eldrivet fordon eftersom lukten från andras avgaser gärna gör sig påmind i t ex trafikköer.


Trots allt är det just i stadstrafik och som pendlingsfordon mellan närförort och stad som Twizyn gör sin absoluta rätt. Ingen trängselskatt och lätt att parkera. Men varning för lokala parkeringsföreskrifter. Twizy får t ex inte parkeras som en motorcykel i Stockholms Stad.

 

Till synes väcker Twizy enorm uppmärksamhet, mobilkameror kommer fram var man än åker och det är ingen tvekan om att detta är ett revolutionärt fordon. Jämför man Twizy med en vanlig personbil kan man lätt bli väldigt besviken så därför är det väldigt viktigt att man förstår att det är ett helt nytt fordon anpassat för stadskörning med en hel del kompromisser. Kompromisser till trots är det svårt att inte bli berörd av detta lilla fordon. Twizyn väcker en märklig form av habegär med många delade känslor.


Eftersom Twizy är ett eldrivet fordon behöver den naturligtvis laddas. Detta görs med en vanlig Schuko-kontakt som har en fast anslutning i fordonet, likt en dammsugare. En full laddning tar ca 3 ½ timme med ett tomt batteri.


Grundpriset på Twizy som kommer i antingen 45 eller 80 km/h version är 62 500 respektive 69 000 kronor. Tillbehörslistan förvånansvärt lång och även icke originaltillbehör finns att googla fram för den nyfikne. Därtill kommer batterihyran a´la Renault ZE från 579 kronor per månad. Renault räknar med att få ut ca 300 Twizys i Sverige redan detta år.

Etiketter: renault twizy

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln