Nya Nissan LEAF laddas snabbare

Samma som förrut - fast annorlunda Samma som förrut - fast annorlunda

I lite drygt 1 månad har det funnits inofficiell information om priser för nya Nissan LEAF. De första bilarna ska komma till Sverige under juni månad, men säljstart blir inte förrän i juli/augusti. Samtidigt har det funnits frågetecken kring olika laddning.

 

Laddaelbilen.se kan nu avslöja lite mer om de olika tekniska utrustningsnivåerna gällande laddning av de nya modellerna. Nissan LEAF har (för att göra allt med elbilar lite mer komplicerat) delat upp den nya LEAFen i 3 olika utrustningsnivåer – Visia, Acenta och Tekna.

 

Inofficieltl är priserna satta till:


- Visia 314 890:-
- Acenta 340 990:-
- Tekna 360 090:-

 

I USA har nya LEAF redan börjat levererats och även där finns det tre olika utrustningsnivåer men de är då kallade – S, SV och SL. En till synes något enklare uppdelning än det märkliga modellnamnen i Europa.


Hur som helst, modellerna kommer med olika alternativ till laddning och så även i USA. Men vi ska inte blanda in USA-modellerna i detta för då blir det helsnurrigt. I Sverige har det varit något oklart vilken typ av laddning nya LEAF ska få. Laddaelbilen.se har iaf nu fått uppgifter om hur det ser ut i Sverige.


I Sverige kommer alla nya Nissan LEAFs med 3,3 kW laddning och medföljande 10 A EVSE kabel, (begränsad till 2,3 kW) precis som det ser ut idag. Alla modeller får dessutom tillgång till DC-snabbladdning med CHAdeMO.


De två dyrare modellerna, Acenta och Tekna, kan välja till en inbyggd 6,6 kW-laddare och därför också teoretiskt ladda bilen dubbelt så snabbt som med normalladdning. Men detta fungerar såklart inte med den medföljande 10A EVSE-kabeln som också följer med bilarna som får 6,6 kW-laddning, utan enbart med en 32 A fast anslutning eller med en Mode 3 Typ 2 till Typ 1 kabel.


För de som inte hängde med nu finns det riktigt bra utbildningar som bland annat går igenom detta.


Skönt att Nissan rätar ut vissa frågetecken men för gemene man med två hål i väggen blir det ju ändå ingen skillnad.

Etiketter: nissan ladda elbil

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln