Elbilen som undkommer trängselskatten

Twizy uppställd på Upplands Motor i Uppsala Twizy uppställd på Upplands Motor i Uppsala

Är du också arg över att elbilar är tvingade till att betala trängselskatt i Stockholm och Göteborg? Nu kan du sluta vara det, för det finns faktiskt en elbil som inte behöver betala någon trängselskatt. Och för att vara en elbil är den dessutom riktigt billig.


Definitionen av vad en "elbil" egentligen är, tål väl att diskuteras. Men om svaret är ett fordon som rullar på 4 hjul, har en kaross, gas-bromspedal och ratt och dessutom säljs av bilhandlare, närmar vi oss mycket riktigt stadsfordonet Renault Twizy. Och Twizy är kort och gott befriat från trängselskatt.


Renault släppte i slutet av mars nyheten om att Twizy ska börja säljas i Sverige under april. Tveksamheten till en svensk lansering var länge stor eftersom Twizy inte direkt ansågs vara anpassad för det nordiska klimatet. Twizy har ingen värme, sidorutor är endast tillval och glöm antispinn eller dubbdäck. Efterfrågan verkade trots allt vara så pass stor att Renault tog en chansning. Sedan april månad rullar således ett antal Twizy på Sveriges gator och Renaults återförsäljare radar upp dem på Blocket som vilka andra bilar som helst.


Twizy kommer i 2 varianter, en version är klassificerad som 45 km/h EU-moped klass 1 och den andra klarar 80 km/h och är klassificerad som en "Fyrhjuling". Båda versionerna är lika stora, anpassade för två personer och väger lika mycket, dvs 474 kg.


Enligt Transportstyrelsens regelverk för trängselskatt undantas motorcyklar och fyrhjulingar från trängselskatt om de väger under 400 kg. Men om fordonet är eldrivet räknas dock batteriernas vikt bort och med -100 kg batterier, kvalar därför Twizy in som ett trängselskattbefriat fordon.


Batteriet är på endast 6,2 kWh men båda varianterna har en uppgiven räckvidd på 100 km på en laddning, men det är mer troligt att man klarar 50-80 km beroende på terräng, hastighet och temperatur. 5-8 mil är dock fortfarande tillräckligt för de flesta människors dagliga pendlingsbehov.


Prisskillnaderna på de båda varianterna är minimala, anledningen till att man skulle köpa den ena eller den andra beror nog mer på om man har B-körkort (som behövs för 80 km/h versionen) och inte på plånboken. 45 km/h versionen kostar i grundutförande 62 500:- och 80 km/h kostar 69 000:-. Om man ska "vinteranpassa" Twizy bäst det går föreslås dörrar för 5300:- och blixtlåsfönster för 3200:-. I 80 km/h versionen ingår dessutom avfrostningsbar framruta som standard. Övriga tillval är annars inte direkt dyra utan landar på några tusenlappar och finns i mängder, vad sägs t ex om en barnstol för baksätet?


Utöver kapitalkostnaden för en Twizy är man "twingad" till att hyra batteriet. Renault har en härlig tabell på hur det är upplagt som beror på kontraktstid och körsträcka men vi nöjer oss här med att skriva att batterihyran landar på mellan 559:- till 939:- beroende på val.


Använder man Renaults Leasingkalkylator och räknar med 80 000:-, 0:- förhöjd första avgift, 36 mån och 40% restvärde landar man på en månadskostnad av endast ca 1 700:- inklusive batterihyran exkl moms. Det går till och med att få ner månadskostnaden till kostnaden av ett busskort om man "tweakar" parametrarna lite. Jämför man med en mindre personbil som både kostar bensin och trängselskatt kan man tjäna många tusenlappar per månad.


Trots längre räckvidd än samtliga laddhybrider på marknaden omfattas Twizy inte av supermiljöbilspremien. Men vad gör det när det blir så billigt ändå?

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln