Elbilskrönika i SVD far med osanningar

Vad har Jonas Fröberg emot elbilen? Vad har Jonas Fröberg emot elbilen?

Jonas Fröberg, motorjournalist i SVD, rubricerar sin senaste krönika i helgens motorbilaga "Planen på 'fossilfri flotta' helt orealistisk". Det enda som tyvärr är helt orealistiskt, eller ska vi säga oacceptabelt, är att en journalist i en så pass respekterad tidning som SVD får lov att skriva en krönika med så många grova faktafel.


Låt oss ta hela krönikan från början för att reda ut begreppen, han skriver:


"Det har milt sagt gått trögt med elbilsboomen. Och det börjar bli alarmerande för klimatfrågan. För trots den pågående bilkrisen i Europa och en USA-marknad vars utvecklingskurva på sikt ser ut som en horisontlinje – ökar antalet bilar. Dramatiskt."


Vad syftar Fröberg på då han pratar om en "elbilsboom"? I Sverige ökade beståndet 2012 med 284% och den globala elbilsförsäljningen mer än fördubblades 2012, förra månaden var LEAF den näst bäst sålda B I L E N i Norge. En titt på numerärerna är inte spektakulära och visst kan vi göra mera, men vi måste ha lite tålamod. Klimatfrågan är alarmerande men det är inte enbart relaterat till elbilar. Även om transportsektorn är just den sektor där vi har möjlighet att effektivisera mest, iaf i den industrialiserade världen, så kan vi göra mycket annat. Fröberg fortsätter:


"Enligt konsultbolaget Alix Partners ska den årliga försäljningen av bilar och lätta lastbilar i världen öka från 80 miljoner i dag till 107 miljoner år 2020. År 2020 råkar vara samma år som svenska regeringen vill ha sin "fossilfria flotta". En plan som i dag tycks helt orealistisk. Men låt oss lämna Sverige."


Att försäljningen av bilar och lätta lastbilar ska öka är väl inte så konstigt, men det säger ju ingenting om beståndet av bilar (skilj på begreppen) och vilken typ av bilar som kommer säljas. Sedan måste Fröberg läsa på. Regeringen har satt upp ett mål om en "fossiloberoende fordonsflotta år 2030". Ett fossiloberoende är inte "fossilfritt" och 2030 är inte påhittade 2020. Elbilen kommer att vara en stor del av lösningen, men inte den enda.


"Smogen ligger som ett tättslutande lock. Bilköer ringlar sig överallt. Munskydd på. Scenen är hämtad från Peking – vilken dag som helst. I nutid. Det är i Kina och Indien som ökningen ska ske. I världens mest lukrativa marknader som kan få den mest blide bildirektör att gå i fullständig spinn. Bara i Kina kommer antalet bilar att öka från 19 miljoner förra året till 31 miljoner 2020. Av de 19 miljoner bilarna var knappt 13000 – eller 0,06 procent el- eller hybridbilar. Så till det riktigt jobbiga: Även om andelen elbilar skulle öka innebär det inte att miljön blir så mycket bättre. I Kina startas nämligen ett nytt kolkraftverk - varje vecka."


Om Fröberg menar nybilsförsäljning tycker man att han borde skriva det. Beståndet av antalet personbilar i Kina är nämligen ca 145 miljoner, inte 19 miljoner, och beståndet av elbilar i Kina var vid årsskiftet 11 573 stycken (enligt IEA Global EV Outlook). Det verkar uppenbarligen mycket svårt att skilja på bestånd och försäljning. När Fröberg sedan skriver om "Miljö" antas att han syftar på smogen i första meningen av stycken, och jo den minskar med elbilar eftersom inga direkta utsläpp sker. Däremot kan utsläppen av CO2 diskuteras, de dynamiska effekterna måste dock räknas in och ekvationen går helt enkelt inte att beskriva i en mening så som Fröberg uttrycker det. I Sverige ger en elbil ett CO2 utsläpp på 3-4 g/km.

 

"Så till lösningen. "Jorden anropar bilindustrin." "Jorden anropar världens toppolitiker." Plötsligt ett ljud: Det är en knappnål som faller till golvet."


Fröberg avslutar med något som ska bli en punchline men som mer blir ett tecken på dålig kunskap över vad som faktiskt sker. Idag har vi i Sverige ca 15 elbilsmodeller att välja från. ÅR 2015 kommer vi ha över 50 modeller, vad vi känner till idag. Om det har undgått Fröberg så är marknaden idag helt och hållet driven av regeringar och stater över hela världen. Utmaningen handlar om att få konsumenterna att förstå rätt fakta och här hjälper knappast Fröberg till med en krönika som sprider med osanningar.

 

Det är lätt att skapa rubriker med hjälp av "elbilen" men det är tråkigt att förtroendet till en av Sveriges mer respekterade tidningar sjunker avsevärt pga krönikor som dessa. Vad Jonas Fröberg egentligen vill uppnå med att skriva en krönika full av faktafel är skriver i stjärnorna.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Mattias • 7 maj 2013 18:26:27
    Naturligt är en motorjournalist negativ till elbilar. Motorjournalister ÄLSKAR ljudet av vrålande motorer och frotterar sig i en terminologi som består av hästar, turbo, dubbla kamaxlar, v8, laddtryck osv i all oändlighet.

    Vad skall de göra när allt detta är ersatt av två eller fyra elmotorer som är inbyggda i hjulen? En stor del av vad de skriver om blir med ens totalt ointressant. Dubbelt batteri? Temperaturövervakad lindning? Extra tjocka sladdar? Hur låter det jämfört med dubbel laddluftsintercooler och sportavgas?

    Det är en skam att våra kommunalpolitiker inte har lyckats att ordna så att i alla fall en parkeringsplats av 100 har eluttag och kortläsare, för den dag som man kan ladda en elbil varsomhelst, då blir elbilen var mans egendom.

  • Mats Hägglund • 5 maj 2013 23:37:57
    Motorjornlister (i dagspressen) verkar generellt vara negativa till elbilarna (sannolikt en kompetensfråga). Utvecklingen kommer att gå fort, för de som kör mycket dagspendling under 10 mil blir det verkligen billigt redan idag med en elbil. Själv har jag beställt en Fluence z.e. Och kommer aldrig köpa en förbränningsmotor någon mer gång, då den är dyr att underhålla (kamremmar, oljebyten, startproblem.....). Detta gör att när väl folk vant sig med tanken så kommer efterfrågan på labilare öka lavinartat och begangnatpriset för en bil med bensin eller dieselmotor kommersjunka som en sten.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln