Coda ansöker om konkursskydd

Det gick inte som det var tänkt. Det gick inte som det var tänkt.

Att Coda idag ansökte om Chapter 11 (konkursskydd) borde kanske inte ha kommit som någon överraskning för de insatta. Bolaget har knappt fått sålt några elbilar och har haft det riktigt motigt att få ordning på finansiering. Chapter 11 ger Coda en chans att på 45 dagar rekonstruera om bolaget till ett som fungerar bättre.


Coda är ett uppstartsföretag som tillverkade elbilar i Kalifornien och som på hemmaplan ofta har jämförts med både Fisker Automotive och Tesla Motors. Coda tog dock aldrig del av de statliga lån som erbjöds fordonstillverkare och har på det viset endast förbrukat privat satsat kapital, bl a från USAs tidigare finansminister Henry Paulson.


Coda byggde en batteribil som rymde 5 passagerare och hade ett batteripack på hela 31 kWh med en räckvidd som översteg de flesta elbilarna på marknaden. Trots goda prestanda hade bilen tyvärr två svagheter, säkerhet och design.


Bilen fick vid krocktester mycket dåliga betyg och ett fel på airbags gjorde att samtliga bilar som hade levererats fick återkallas och ordnas till.


Designmässigt var det verkligen inget företaget lyckades med. Då flertalet elbilar anammat en futuristisk och utmanande design, påminde snarast Coda och en gammal Toyota Corolla från 80-talet, knappast något som gjorde den mer lättsåld.


Trots att Codas VD Phil Murtaugh berättade att bolaget hade över 1000 beställningar på deras elbil, har Coda endast lyckat fått sålt ca 100 bilar och då enbart i Kalifornien.


När Laddaelbilen.se tog en provtur med Coda för 1 år sedan utanför San Francisco, var det första intrycket delat. Goda körprestanda blev tyvärr väldigt bortprioriterat då design och säkerhet inte var upp till dagens standard. Det är märkligt att sådana självklara aspekter inte kom utvecklingsteamet till känna innan bilen började säljas.


Coda hade för ett år sedan vaga planer på att expandera utåt till andra delstater i USA och även till länder i fd öst-europa. Några planer att sälja bilen i Skandinavien fanns så vitt vi vet aldrig. Trots att bilen enbart såldes i USA är det tråkigt att världen har fått ett bilmärke mindre. Troligt är också att även Fisker Automotive inom kort går samma öde till mötes. Tesla Motors ser ut att bli det enda av de 3 som klarar sig igenom den extremt kapitalintensiva uppstartsfasen av ett nytt bilföretag.


Coda ska nu istället för elbilar inrikta sig på lagring av energi och energisystem.

Etiketter: usa konkurs coda

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln