Elbilen går olika långt

Olika mått i olika världsdelar Olika mått i olika världsdelar

Den som börjar läsa en del om elbilar på nätet kan lätt hamna på diverse utländska sidor som berättar om elbilar. En märklig företeelse som kan skapa förvirring är att olika testcykler utförs på olika platser i världen vilket också ger helt olika resultat, framförallt då det kommer till räckvidden.


Testcykler fastställer t ex sådant som bränsleförbrukning och utsläpp från förbränningsmotorer, men i elbilens fall blir det istället räckvidden som blir fastställd. Det finns 3 mer erkända globala testcykler, den japanska, den europeiska och den amerikanska. Ett bra exempel på hur förvirrande dessa olika testcykler kan vara är ett titta på hur Nissan LEAFs resultat ser ut.


I Nissans hemland Japan utförs den så kallade JC 08-testcykeln. Denna testcykel ger Nissan LEAF en fastställd (och smått ouppnåelig) räckvidd på 200 km.


Samma Nissan LEAF, men som genomgår den Europeiska testcykeln NEDC (New European Driving Cycle), får istället en fastställd räckvidd i Europa på 175 km.


Söker man sig ännu längre västerut ger återigen samma Nissan LEAF en fastställd räckvidd på 117 km enligt den amerikanska testcykeln EPA.


Som synes varierar den fastställda räckvidden med 83 km (på nya Nissan LEAF 107km!) trots att det är exakt samma elbil vi pratar om. Den mätmetod som kanske kommer närmast sanningen är uppenbarligen den amerikanska EPA metoden som bygger på ett snitt av 5 olika mätvärden.


Men som de flesta elbilsförare känner till är det bästa sättet att förstå den verkliga räckvidden att faktiskt lära känna sin elbil, sin omgivning och sitt körbeteende. Då det kommer till de officiella siffrorna ska de mer ses som jämförande riktlinjer än specifika fakta, annars kan man lätt känna sig lurad.


Borde biltillverkarna enas om en gemensam testcykel? Vad tycker du?

Etiketter: leaf räckvidd eu usa japan

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Laddaelbilen.se • 5 maj 2013 01:16:58
    Hej Lasse, såhär ligger det till.

    1. Nej. Ingen elbil laddar med så låg effekt. Be att hyresvärden installerar ett uttag dedikerat för elbilsladdning.
    2. En full laddning av t ex Nissan LEAF kostar ca 20:-. De flesta brukar inte ha något emot att man lånar ett eluttag, men fråga om det är ok och om de vill ha ersättning, se också till att du inte smäller några säkringar pga för hög laddeffekt.
    3. Det kan du inte. Se svar 1.
    4. Det beror på vilken typ av elbilar det handlar om och vilken typ av laddstationer. I bästa fall kan elbilens batteri laddas från tomt till 80% på ca 20-30 min.
    5. Ja. Notera dock att effekterna av kyla är beroende på modell. Värme får du i alla bilar utan problem, men räckvidden förkortas något och det kan dessutom vara en god idé att ladda inomhus när det är så kallt. Många elbilar är speciellt anpassade för nordiskt klimat med separata värmare som inte drar energi från batteriet.
  • Lasse Aronsson • 4 maj 2013 18:19:11
    Några frågor om elbilen.
    1. Jag bor i hyreslägenhet. P-rutan som jag hyr har uttag för motorvärmare (max 1000 Watt). Kan man "tanka" elbilen via detta eluttag?
    2. Jag besöker bekanta 5 mil utanför stan. Är det artigt att låna deras eluttag? Hur skall jag ersätta mitt eluttag?
    3. Om jag får 3 elbilar på besök, hur kan jag "tanka" deras elbilar, då jag inte har tillgång till mer än en elstolpe med låg effekt?
    4. Om det byggs "tankningsplatser i stan", hur kan mina gäster från landet tanka sina bilar där och vänta i flera timmar???
    5. När det är -25 grader ute, hur blir det med temperaturen i elbilen? Alltså, kan man använda elbilen på vintern i Skandinavien???

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln