Vad sägs om ett solcellsdrivet flygplan?

Skulle du våga flyga solcellsdrivna flygplan? Skulle du våga flyga solcellsdrivna flygplan?

Vad får man när man bygger ett flygplan med ett batteri med samma storlek som det i en Tesla Model S och solpaneler som är 10 gånger större än de som finns på privata hem? Svaret är: Solar Impulse, en prototyp till ett soldrivet flygplan utformat för att göra en jorden-runt flygning år 2015.


I vanliga fall brukar Laddaelbilen.se hålla sig till att enbart skriva om elbilar, men konceptet med ett solcellsdrivet flygplan är så imponerande att det måste nämnas i sammanhanget då det använder en hel del likartad teknologi.


Bertrand Picard heter mannen som ligger bakom Solar Impulse. Han är en äventyrare som också flög jorden runt 1999 i en ballong vid namn Breitling Orbiter. Efter denna flygning, utvecklade han idén om att använda förnybar energi för att driva ett flygplan för samma resa. Flygplanstillverkare sa att det var omöjligt, men Picard samlade ihop en modig grupp ingenjörer och satte igång ändå.


Flygplanet ser ut som ett glidflygplan med en lite cockpit och en enorm vingbredd med samma mått som en jumbo-jet. Ovansidan av vingarna har en solpanel med nästan 12 000 celler som tillsammans ger en toppeffekt på 45 kW. 4 elmotorer på vardera 7,5 kW är utspridda längsvingarna och ger en gemensam effekt på 30 kW. Varje motor har i sin tur ett eget batteripack på 21 kW som laddas av solcellerna.


Hela flygplaner väger in på endast 1600 kg och av det är ca 400 kg batterier. Energitätheten på batterierna är hela 240 Wh/kg.


Solar Impuls gjorde sin första provflygning i tisdags utanför San Francisco och visade där även möjligheten att flyga efter solens nedgång på enbart batterikraft. Hastigheten vid då planet lyfter är endast 45 km/h och flyger med en hastighet av ca 65 km/h.


Planet kommer nu att flyga och visas upp över hela USA med start i San Francisco och mål i New York, resan beräknas ta 2 månader. Planet har tidigare gjort flygturer i södra Europa med den längsta resan som varade 26 timmar non-stop.


En senare version av planet ska 2015 flyga jorden-runt enbart med hjälp av solenergi. Under natten är det tänkt att planet ska sjunk sakta mot marken i 4-5 timmar och därefter återigen starta motorerna som då körs med batteridrift i 8 timmar. Teoretiskt så skulle ett solcellsdrivet flygplan kunna flyga oavbrutet under extremt långa perioder utan att behöva landa för att tanka.


Utvecklingen av plan som dessa kan i framtiden leda till både bättre batterier för elbilar och bättre utnyttjande av solpaneler.


Skulle du våga flyga med ett solcellsdrivet flygplan?

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln