Elbilar slipper trängselskatt i London

Trängselskatterna är för låga. Trängselskatterna är för låga.

2003 gick London i täten och införde de tuffaste trängselskatterna i världen för att förbättra luftkvalitén och minska för tidiga dödsfall. Pga en stor ökad andel dieselbilar, sänks nu gränsvärden för skattebefrielse till en nivå som enbart elbilar och laddhybrider klarar av.


Den dåvarande borgmästaren i London, Ken Livingstone sa 2003:


"Vi har alla vaknat upp till det faktum att varje år dör över 4000 människor för tidigt pga dålig luftkvalité i London - det är fler än vad som dog den 11 september (WTC-attentaten). Vi pratar inte enbart om ett par äldre människor som dör några månader i förtid. I genomsnitt dör dessa människor 11 år i förtid."


Nu tuffar den nya borgmästaren Boris Johnson till reglerna. Gränsvärdet för den tidigare skattebefrielsen låg på 100 g CO2/km men nu sänks det till 75g CO2/km. Det är en nivå som enbart elbilar och laddhybrider klarar av och diskvalificerar alla dieselbilar.


De senaste 10 åren har Londonborna sett andelen dieselbilar öka från 10% till 50% och trots låga CO2 utsläpp, släpper en dieselbil ut ungefär 22 gånger fler partiklar än en bensinbil. Partiklar som orsakar lungcancer och andra sjukdomar. Sverige har en likartad utveckling med dieselbilarna tack vare miljöbilsdefinitionen och fokus på låga CO2-utsläpp. I mars stod dieselbilar för drygt 61% av nybilsregistreringarna i Sverige.


Trängselskatterna i London kostar £10 (ca 100skr) för en enkel passage vilket är 5 gånger högre än i Stockholm. Med autobetalning kan man i London spara £1 och få ner avgiften till £9. Det är ändå ca 180 svenska kronor per dag för att köra in och ut ur London med en bil som släpper ut mer än 75g CO2/km. Detta skulle genom ett köp av en elbil innebära en besparing på ca 3600 skr per månad eller ca 36 000 per år eller 108 000 skr över en 3-årsperiod.


Ett kraftfullare incitament för en Londonbo att köra en elbil eller laddhybrid är svårt att se och en likartad lösning borde vara självklar för både Stockholm och Göteborg. Höj trängselskatterna rejält för fordon med för höga utsläpp och skattebefria elbilar och laddhybrider.

Etiketter: trängselskatt england

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln