Bygger Tesla en elbil med 1600 km räckvidd?

En dubbelbatterihybrid för massmarknaden? En dubbelbatterihybrid för massmarknaden?

Amerikanska patentansökningar är offentligt material och Tesla Motors avslöjar via dessa handlingar att de kan vara på väg att tillverka en elbil med 1600 km räckvidd. Detta skulle kunna vara dödsstöten till alla bilar med förbränningsmotorer.


I slutet av mars berättade ett nystartat företag i Israel, Phinergy, att de kommer leverera ett batteri till en elbil som kan klara av 1600 km räckvidd, och det är helt klart i längsta laget även för bilar med förbränningsmotorer.


Phinergy pratar om Aluminium-luft batterier som är ett sk metall-luft batteri i jämförelse med traditionella litumjon batterier som används i dagens elbilar. Luft-baserade batterier kan ge väsentligt längre räckvidd men laddningen är avsevärt svårare att få till. I Phinergys fall är lösningen att byta ut batteripacken istället för att ladda dem, en lösning som i sig själv inte är supersmidig. För att lösningen ska fungera så bra som möjligt bör den istället kombineras med ett laddbart batteri – en slags dubbel-elhybrid.


Så vad har detta att göra med Tesla?


Sedan 2012 har Tesla Motors skickat in 8 patentansökningar som refererar till metall-luft batterier.


Till att börja med har vi ansökan nr 20120041625


Patentet är rubricerat "Efficient Dual Source Battery Pack System for an Electric Vehicle", ett utdrag lyder:


En metod för att optimera driften av en kraftkälla från ett elfordon, där kraftkällan består av ett första batteripack (t.ex. ett icke-metall-luft-batteri) och ett andra batteripack (t.ex. ett metall-luft batteri). Kraftkällan är optimerad för att minimera användningen av det minst effektiva batteripaketet (t ex, det andra batteriet) och se till att det elektriska fordonet har tillräckligt med effekt för att ta sig det förväntade reseavståndet innan nästa laddning cykel.


Tesla beskriver mao ett likvärdigt system som Phinergy pratar om och det blir allt tydligare att Tesla vill behålla sin konkurrensfördel genom att experimentera med nya teknologier. Gräver vi ännu lite djupare hittar vi


Patent nr 20120041628
"Control, Collection and Use of Metal-Air Battery Pack Effluent"


Patent nr 20120041624
"Electric Vehicle Extended Range Hybrid Battery Pack System"


Patent nr 20120041623
"Charge Rate Modulation of Metal-Air Cells as a Function of Ambient Oxygen Concentration"


Dessa patent refererar inte enbart till metal-luft batterier utan också till laddcykler för dessa batterier. Det tyder på att Tesla anser att metall-luft batterier på något vis ska gå att laddas. Tesla antyder också att dessa batterier kan vara baserade på flera olika typer av metaller t ex zink, aluminium, magnuesium, järn, litium eller vanadium.


Teslas massmarknadsbil, Gen III, är tänkt att lanseras 2017, händelsvis exakt samma år som Phinergy anser sig komma ut med sin teknologi i elfordon. Teslas vd Elon Musk har sagt att denna bil kommer innehålla alla möjliga coola finesser och ska man spekulera med hjälp av ovan uppgifter kanske vi får se denna bil gå längre och billigare än någon annan bil någonsin har gjort.


Här kan du läsa om Teslas samtliga patent http://www.faqs.org/patents/assignee/tesla-motors-inc/

Etiketter: tesla usa konceptbilar

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Stig Åredal • 17 januari 2015 16:45:17
    Har tagit del av all information rörande konstruktion mm..är mycket imponerad av Bra information som gavs vid visningen i täby,där 2 bilar visades samt full visning av grundplattan med dess tillhörande drivmotorer mm.För att framföra fordonet med säkerhet gällande batterikapacitet kan man säga att aktionsradien är ca 30 mil,eftersom batterikapaciteten bör ligga på plus i botten samt på plus från toppen .Är övertygad att detta koncept är väl värt att satsas fullt ut på.Nackdelen är problem med dragkrok vilket i sin tur tar enorm energi.Ex,drag av båttrailer,släpvagn o dito.(snömoddiga vägar)(kallt väder) slut kommentar: aktionsradie 100 mil,möjlighet till dragkrok,bättre markhöjd,mer utbyggda el-stationer (Portugal,Spanien o Norra SVERIGE.Om dessa slutkriterier vore uppfyllda skulle köp av denna bil vara det bästa bilköpet av alla Nu kända bilar på marknaden globalt.Med vänliga hälsningar och hoppas Ni lyckas med detta projekt,som för Mig och alla andra bilköpare skulle bli verkligt inom en snar framtid.Toppen och lycka till från En väntande kund,,,,,,,,,,Stig,,,,,,,,,,,,,,,,,,
  • Laddaelbilen.se • 24 april 2013 12:20:10
    Helt korrekt Lasse, naturligtvis ska vi korrigera detta på en gång.
  • Lasse • 24 april 2013 12:14:36
    Inte för att vara den som är den. Om Tesla på sikt skulle lyckas med detta vore det onekligen ett stort steg framåt för elbilar. Jag känner mig övertygad om att utvecklingen kommer gå väldigt fort frammåt, inte minst för Tesla. Men att ingen bil med förbränningsmotor skulle klara av samma strecka verkar inte riktigt stämma enligt de siffror som jag sett. Här är en lista med bilar som ska klara samma streka eller längre på en tank: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120722/lista-bilarna-som-tar-dig-till-nice-pa-en-tank
  • Peter B. • 23 april 2013 23:07:53
    Riktigt coolt att man kan gå igenom alla patenten helt öppet på nätet. Det är ju som ett fönster in i framtiden.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln