Batteribilen eller Laddhybriden

BEV eller PHEV, det är frågan? BEV eller PHEV, det är frågan?

Vid förra månadsskiftet blev det för första gången fler laddhybrider än batteribilar som började rulla på svenska vägar. Men vad är bäst och vilken fordonstyp kommer dominera försäljningen av elbilar de kommande åren? Och vad har det för betydelse?


De finns många som förespråkar laddhybridteknologin likväl som många andra anser att det är en onödig kompromiss till batteribilen. Men smaken är som bekant delad, och experter, beslutsfattare och förespråkare lär förmodligen aldrig enas om varken det ena eller det andra även om sentimentet lutar åt laddhybridernas fördel.


Sverige har ungefär 0,5 % av fordonsmarknaden. Vad vi tycker och tror i Sverige, gör dock förmodligen mindre betydelse sett ur ett globalt klimatperspektiv. Men det är ändå viktigt att reda ut att de kommande 2 åren i Sverige kommer 57 % av de laddbara elbilsmodellerna att vara batteribilar och 43 % vara laddhybrider. Naturligtvis vet vi inte vilka modeller som kommer sälja bäst och att spekulera om sådant är som att singla slant och till stor del beroende av hur framtida incitament utformas. Klart är dock att just nu ser marknaden ljusare ut för den rena elbilen ur ett modellperspektiv.


Men det båda typen av fordon däremot kräver tillgång till är laddinfrastruktur. Ur ett klimatperspektiv kan debatten fortsätta, men laddinfrastrukturen krävs för att båda typer av fordon ska utnyttjas optimalt. Och det verkar lustigt nog som att betydelsen är direkt kopplad till batteriets kapacitet.


För laddhybrider är nämligen betydelsen av laddinfrastruktur större än vad folk tycks tro. Världens kanske största undersökning av laddbeteende utförs av Ecotality i USA och har visat på att ägare av Chevrolet Volt laddar 1,4 gånger per dag och ägare av Nissan LEAF laddar 1,1 gånger per dag. Andra inofficiella laddbeteenden visar också på att laddbeteendet förändras beroende på batteriets storlek och ju kraftigare batteri, desto mer sällan laddas det.


I framtidens bilar där batterikapaciteten blir större, kommer normal laddning att utföras mer sällan och det finns en möjlighet att snabbladdare istället kommer nyttjas i allt större utsträckning i likhet med dagens bensinstationer.


Så frågan ställs till dig som kör elbil idag. Hur ofta brukar du ladda din elbil och stämmer detta på ditt laddbeteende?

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln