Elbilsbatterier kan hålla i 20 år

Långlivade litiumjonbatterier? Långlivade litiumjonbatterier?

Dagens litiumjonbatterier kan hålla bra mycket längre än vad vi har blivit varse om, det sa batteriexperten Martin Cugnet från Franska Atom Energi Kommissionen till American Chemical Society i ett tal i förra veckan.


- Nuvarande uppskattningar om hur länge ett elbilsbatteri håller är baserat på accelererade tester som inte nödvändigtvis behöver ge en rättvis bild över hur länge elbilsbatterier överlever i elbilar och laddhybrider, sa Cugnet. Han tror att om batteriet tas om hand korrekt så kan de vara användbara i 15 års tid, och möjligtvis upp till 20 år.


- Accelererade tester som är gjorde i laboratorier är inte direkt representativa till vad som hände det verkliga livet. De är oftast gjorda i mycket högre temperaturer och i mycket kortare tidsperioder än i verkligheten, sa Cugnet. Ofta sker testerna i över 40 graders värme, vilket är högre temperatur än i de flesta länder.


- Fram tills nu har forskare också baserat sina beräkningar för litiumbatterier på tidigare erfarenheter med bly och nickel-metallhydrid- batterier, säger Cugnet. Men han hävdar att förpackningar gjorda med dessa material tenderar att använda mindre konsekventa tillverkningsprocesser. Lithiumjonbatterier bör prestera bättre eftersom de har färre föroreningar. Så nedbrytningen blir inte lika snabbt, fortsätter Cugnet. Han tillägger att elektronisk batterihantering är enklare och mer tillförlitlig om materialkvaliten är mer konsekvent från cell till cell.


Andra faktorer spelar också in i den förväntade livslängden för litiumjonbatterier. Den viktigaste faktorn är temperaturen. Batterier som utsätts för höga medeltemperaturer tenderar att brytas ned betydligt snabbare än de i kallare klimat.


- Om du bor i Abu Dhabi, kommer batteriets livslängd vara mycket kortare än om du är på en plats som har kallare vintrar, berättar Cugnet. Och om du har din bil parkerad i solen i Atlanta eller Louisiana tre månader varje år, lär batteriet inte räcka i 20 år.


Ska man tro på Cugnet bör vi svenskar med andra ord ha optimala förutsättningar till att ha god genomsnittlig livslängdskvalité på vårt lands elbilar med litiumjonbatterier.

Etiketter: batterier

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • olle • 28 september 2014 22:33:48
    Jag har 8 års garanti på mitt leafbatteri (80%)
  • Mats Hägglund • 24 september 2014 22:09:25
    Helge, på Leafen har jag 5 år eller 10000 mil (garanti på 80%) om jag kommer ihåg rätt . Det stog på något annat ställe om en Leaf Taxi i Köpenhamn som gått 14000 mil utan degradering.
    Utvecklingen går ju hela tiden framåt och jag har för mig att E-golf har 16000 mil.

    Ny erfarenhet var dock stormen i Uppland, hade motvind i 8 mil och bilen drog ca 20 % mer i 20 m/sek.
  • Kalle • 24 september 2014 12:53:09
    @Helge
    De flästa elbilar på marknaden kommer med 8års efeckt garanti på batteriet. Pajar de innan de så får du ett nytt
  • Helge Larsson • 24 september 2014 08:15:47
    Ges det några garantier på elbils batterierna så att de är längre än konsumetköplagens reklamationsrätt på tre år ialla fal i Sverige?
  • Helge Larsson • 24 september 2014 08:14:01
    OM elbilsbatterier kan hålla så länge, varför håller då inte laptop batterier mer än ett par år där kapaciteten försämras kraftigt varje år?
  • David • 23 april 2013 23:05:59
    Man borde ha en inbyggd batteritermometer i elbilarna som kan visa hur varmt det blir. Laddar man för mycket eller kör för hårt så ser man ju på en gång att man borde tagga ner lite.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln