Informerar om dåliga litiumbatterier för personlig vinning

Experten Chiang startade A123 Experten Chiang startade A123

I förra veckan producerade Reuters en artikel som pekade på behovet av höjd säkerhet hos litiumbatterier och att experter påpekar att försäljning och utveckling har missat prognoserna stort. Det artikeln missar att ta upp är de så kallade experternas bakgrund och motiv.


Det var i ett forum anordnat av U.S. National Transportation Safety Board som undersöker branden i Boings 787 Dreamliner flygplan som några uttalanden från så kallade experter väckte medias nyfikenhet.

 

Yet-Ming Chiang är professor på Massachusetts Institute of Technology där han forskar i materialvetenskap, han berättar för NTSB att försäljningsprognoser över litiumbatterier som gjordes 2008, har slagit oerhört fel. Detta skapade en hel del stress hos dem som tillverkade batterier, tillade han. Några gick i konkurs, främst på grund av att marknaden för litium-jon batterier uteblev. Än idag finns det en stor global tillverkningskapacitet som inte är utnyttjade och jag hänvisar det främst till kostnaden faktorn, sade Chiang på forumet.


Under ämnet säkerhet vittnade också Chiang om att 25% av litiumbatterier innehåller brandfarliga ämnen vilket ökar risken för bränder. 


Experter är självklart mycket viktiga i olika former av utredningar, men det är farligt när de enbart uttalar sig för egen vinnings skull.


Vid närmare forskning var Chiang nämligen en av grundarna till det konkursade batteriföretaget A123 som levererade batterier till bl a Fisker Karma. A123s konkursbo köptes sedan upp av det kinesiska företaget Wianxang och bytte därefter namn till B456.


Chiang startade under 2010 upp ett nytt batteribolag som heter 24M och som skulle tillverka billigare elbilsbatterier med hjälp av en ny typ av hemlig kemi. 24M har redan tagit in 10 miljoner USD i riskkapital och ytterligare 6 miljoner USD från Advanced Research Projects Agency-Energy (ARPA-E).


Det är uppenbart att en smutskastning av nuvarande litium-batterier i officiella media och myndigheter skulle kunna hjälpa hans nya bolag att göra bättre affärer. Risken är att det sker på bekostnad av elbilsförsäljningen och uppskrämda kunder. Laddaelbilen.se vill med detta informera om Chiangs potentiella motiv som bakgrund till artikeln i Reuters.

 

Litiumbatterier har en hel del fördomar och vi undrar kort och gott om de någonsin kommer att försvinna?

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Kommentera gärna:

  • Girig • 17 april 2013 07:37:03
    Det är många som är giriga i elbilsvärlden, endast de som tillverkar de bästa produkterna ur ett konsumentperspektiv kommer överleva.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln