Fortsatt förmånligt för elbilar

Anna-Karin Hatt bloggar om elbilar Anna-Karin Hatt bloggar om elbilar

Energiminister Anna-Karin Hatt bloggar idag om Tre steg för en grönare transportsektor. Hon pekar på att fossila bränslen är huvudorsaken till de mänskligt orsakade klimatförändringarn och att vi måste ställa om till hållbara transporter.


Utöver kvotpliktsystem för högre inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, och fortsatta satsningar på Biogas och E85, framkommer positiva ordalag kring elbilar och laddhybrider.


Naturligtvis inväntar regeringen mer information från den tillsatta utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta som ska vara klar i slutet av året. Hon säger att landets ledande experter nu utarbetar förslag på vad vi behöver göra för att ta oss dit.


Det mest positiva som kommer att ske inom närtid handlar om tjänstebilsvillkoren. När regeringen lägger sin ekonomiska vårproposition på måndag, kommer nedsättning av förmånsvärdet för de miljöbästa bilarna, dvs elbilar, laddhybrider och gasbilar ska bli kvar i 3 år till.


Det är självklart ett tydligt besked över vad regeringen premierar men det behövs naturligtvis mer om vi ska öka elbilsbeståndet. Centerpartiet har redan sagt sig vara positiva till ett Bonus-Malus system som premierar fordon med låga utsläpp och straffar fordon med höga. Systemet är framtidssäkrat och kostnadsneutralt för Anders Borg.


Lokala incitament som parkeringsförmåner, trängselskattbefrielse och kollektivkörfältsanvändning är andra incitament som kan hjälpa till.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Kalle • 6 maj 2013 17:09:50
    Varför inte göra som norge och skippa momsen helt för elbilar.
    Norge är de land där tesla sälger best i europa.
  • Peter • 12 april 2013 09:40:34
    Bra att nedsättning av förmånsvärdet blir kvar, men att det ska vara så extremt svårt att ge lite mer incitament än den illa formulerade supermiljöbilspremien förstår jag inte.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln