Mitsubishi förlänger produktionsstopp

Outlander laddhybrid har kört fast Outlander laddhybrid har kört fast

I slutet av mars kom de tråkiga nyheterna att Mitsubishi stoppar all produktion av sin nya laddhybrid Outlander och rekommenderade sina nuvarande kunder att varken ladda sina batterier eller att köra med eldrift. Förhoppningen var att lösa problemet snabbt, men nu är produktionsstoppet förlängt till slutet av april.


Managing director av Mitsubishi Motors, Ryugo Nakao, berättar att tre olika incidenter med kortslutna batterier har lett till produktionsstoppet och än så länge har man inte funnit orsaken till problemet. Incidenter har inträffat både i fabriken, hos återförsäljare och hos levererade bilar, men ingen har blivit skadad och inga externa bränder har skett.


Mitsubishi trodde först att problemet kom ifrån att batteripacken hade blivit tappade i fabriken eller under transport. Man tror att om ett sådant fall sker oskyddat kan en kortslutning ske.
Batterierna i Outlander levereras av ett företag som heter Litium Energy Japan och som ägs av japanska GS Yuasa Corp, Mitsubishi Corp och Mitsubishi Motors. GS Yuasa är också batteritillverkaren för Boeings Dreamliner som också hade problem med sina litiumbatterier, men Boeings batterier använder dock en annan kemi än vad Mitsubishi använder till sina bilar.


Även om Mitsubishis målsättning är att avsluta utredning innan slutet av april, kan Ryugo Nakao inte säga när de kommer återuppta produktionen eftersom det inte kommer att ske innan de har funnit orsaken på problemet.


I Japan har Mitsubishi levererat 4000 Outlander laddhybrider och det finns beställningar på ytterligare 4000 bilar. I Sverige finns det redan ca 200 förbeställda och den första bilen ska rulla i slutet av maj, men leveranser har sagts att de ska börja ske i juli. Batteriproblemen kan dock innebära att lanseringen i Sverige blir något förskjuten.


Laddaelbilen.se's hållning är att det är självklart viktigt att utreda dessa batteriproblem, men man ska ta det för vad det är. Felen har trots allt endast uppgått till 0,75 promille och inga externa skador har skett på människor eller byggnader. Dessa typer av problem täcks naturligtvis också av bilens garantier.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln