Detroit Electric SP:01 vs Tesla Roadster

En Tesla Roadster kopia? En Tesla Roadster kopia?

Som Laddaelbilen.se tidigare rapporterade kommer det gamla anrika elbilsmärket Detroit Electric ut med en elbil med bas från en Lotus. Konceptet är som bekant en "copy-paste"-produkt på Tesla Roadster. Men den stora frågan är om de verkligen kommer att lyckas?


För det är inte bara Roadster-konceptet som är kopierat, i stort sett hela affärsplanen verkar vid första anblicken vara kopierad från start till slut. Till och med Detroit Electrics hemsida andas en viss kopierad känsla av Tesla Motors. Men med lite mer bakgrundsfakta så är allt kanske inte så konstigt.


Youngman Automotive Group, som för några år sedan misslyckades att köpa SAAB, var under 2007 med och återupplivade Detroit Electric tillsammans med det lilla amerikanska elfordonsföretaget ZAP. De headhuntade sedan Lotus vd, Albert Lam som sedermera först blev ordförande och sedan vd i Detroit Electric 2008.


Att kinesiska företag gör kopior på väskor, klockor och viss teknik har väl inte kommit som någon överraskning, men det är nog första gången det försöks göras på en hel affärsplan inom fordonsindustrin – men som tur är finns det skillnader och det första är i ägarbilden. Medan Detroit Electric har en kinesisk uppbackning har Tesla Motors, först använt privat kapital och sedan publikt. Ett fokus på sparsamhet och entreprenörskap har hela tiden funnits i Tesla, det har gjort företaget slimmat och effektivt. Detroit Electric kommer med all sannolikhet sakna den kulturen vilket är en stor risk i att kostnader kan tillåtas skena och produktionen bli ineffektiv.

 

Den andra uppenbara skillnaden ligger i tekniken av den första bilen. Även om SP:01 till synes är mycket lik Tesla Roadster finns det mycket som skiljer. Teslans batteripack är på 55 kWh och SP:01 är på 37 kWh vilket också naturligtvis ger Detroit Electric elbilen en kortare räckvidd. Även om de säger att topphastigheten är högre blir den ganska oväsentlig som säljargument då största fokus i en elbil ligger på räckvidd och laddtid, och maxladdeffekten är låga 7,7 kW mot Teslans 22 kW. SP:01 har dessutom en manuell "växellåda" – men utan koppling. Det är svårt att förstå hur de har tänkt här, för vem vill växla en elbil? Och varför?


I det stora hela känns allt bara lite för kinesiskt. På avstånd och till ytan är det en ganska god och smakfull kopia som säkert är användbar i de flesta situationer. Men går man in på detaljer och kvalité ända ner till skrivborsnivå, så blir man snabbt väldigt misstänksam – även om den på papperet är Made in the USA.


Det är en sak att köpa en Rolexkopia för 200 kronor, men det är en helt annan sak att köpa en kopierad elbil för 135 000 USD. Samtidigt är det naturligtvis enormt kul med fler elbilsmodeller på marknaden.


Vad tycker ni läsare? Finns det trots allt en marknad för Detroit Electric SP:01 nu när Roadstern inte längre tillverkas?

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln