Fisker går mot konkurs

En vacker skapelse utan framtid? En vacker skapelse utan framtid?

Fisker Automotive ser ut att gå ett tråkigt öde till mötes. Först lämnade Henrik Fisker bolaget som ordförande, sedan gick flera förhoppningsfulla uppköp om intet och häromdagen permitterade Fisker alla sina arbetare. Nu sprids rykten om att Fisker har anlitat en konkursförvaltare.


Från början var både Kinesiska Volvoägaren Geely och fordonstillverkaren Dong-Feng Motor Corp, intresserae av att köpa Fisker. Men vissa villkor i ett statligt lån på 193 Miljoner USD som Fisker erhållit tidigare, gjorde att uppköpen inte kunde gå igenom.


Den potentiellt nya ägaren hade inga möjligheter att flytta produktionen till Kina som önskat vilket gjorde hela affären omöjlig att räkna hem.


Nu sprider sig rykten om att Fisker har sökt upp rekonstruktionsadvokater i New York för att förbereda sig på ett möjligt konkursskydd enligt Chapter 11.


Fisker har ett stort lån att betala den 22 april och enligt källor finns det i stort inga pengar kvar i bolaget. Om ingenting nytt dyker upp inom kort ser det därför sannolikt ut att även Fisker Automotive, precis som batteritillverkaren A123 går i konkurs.


Fisker har under sin levnadstid fått fram 1,2 miljarder USD i riskkapital som också har ser ut att blivit förbrukat. Trots att flera modeller fanns planerade har endast en modell, Fisker Karma, i 2500 exemplar har blivit tillverkade.


I Sverige finns idag 20 Fisker Karma registrerade och i trafik. Försäljning och service sköts av Danderydföretaget Callisma Motor som också säljer lyxbilar såsom Aston Martin och Bentley.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln