SVTs Agenda pratar elbilar

Volvo C30 electric Volvo C30 electric

I går kväll försökte SVTs Agenda pressa Annie Lööf till att lova bättre villkor för elbilsköpare. I diskussionen debatterades bland annat frågetecken kring hur många elbilar som faktiskt har sålts i Sverige och hur ett "bonus-malus"-system fungerar i praktiken.


Debatter om elbilar kan ibland bli väldigt konstiga när personer med höga befattningar ska uttala sig tillsammans med media och där båda parter är dåligt pålästa. Det blir pinsamt när den generella kunskapen inom ämnet varken går att se hos reportern eller hos befattningshavaren och där allt blir en salig blandning utav ovidkommande fakta och runtpratande.


När Annie Lööfs utfrågning avslutas med ett kort reportage där elbilsansvarige Johan Konnberg från Volvo personbilar medverkar, blir SVTs oberoende granskning och okunskap fullständig.


Reportern lyckas naturligtvis vinkla bilden av elbilar till något negativt, konstigt och oanvändbart. Något där utvecklingen har stått stilla i över 100 år och där batteriet alltid tar slut med endast en kort förvarning. De pratades enbart om den 2 år gamla Volvo C30 electric, och då som det mest framstående exemplet inom elbilsteknologin. Ingenting om användarbeteende, ingenting om Tesla motors, ingenting om laddhybrider och ingenting om kommande modeller. Inget illa sagt om C30 electric, det är en kul och bra gjord bil, men intressantare exempel finns som sagt att framhäva.


Det är naturligtvis inte första gången reportage på tv vinklas till historien om den "dyra elbilen" som inte fungerar i vardagen. De flesta motorjournalister har samma inställning och samma återkommande kritiska resonemang och frågor återkommer gång på gång. Det är viktigt att förstå att flertalet av de kritiska resonemangen mer än ofta bottnar i ren okunskap.


Verklighetens elbilsägare uppskattar istället en låg driftskostnad, befrielsen över att slippa åka till macken och tanka dyr bensin, tidsbesparingar, den tysta och mjuka körningen, avundsjuka blickar och frågor från medresenärer.


Verklighetens elbilsägare har ingenting att göra med medias vinklade bild och generellt mycket dåliga kunskap inom ämnet. SVTs Agenda är bara ett till tecken på att mer kunskap inom elbilar och laddinfrastruktur måste spridas till både media, beslutsfattare och användare om en större spridning av elbilar ska ske.


Precis som utbildningar inom datorer skedde på bred front under IT-industrins framfart under millennieskiftet behöver vi nu kompetensutbilda mer inom e-mobility.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Tobias • 25 mars 2013 06:35:04
    Mycket pinsamt, som reporter borde man iaf besitta lite kunskap om det man rapporterar. Om 5-6 år när batteri och laddningstider inte längre utgör något problem blir istället bensinbilen omständlig att äga, med allt underhåll och service som krävs.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln