Miljöbilar i Stockholm pratar om laddstolpar

Tack till Helene Carlson på Miljöbilar i Stockholm för bilderna

Miljöförvaltningen i Stockholm stad och Miljöfordon i Stockholm höll under dagen ett seminarium för att behandla frågor om uppsättning av laddstolpar. Seminariet var väl besökt av både leverantörer av laddstolpar, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar samt andra som önskade veta lite mer.


Stadsmiljöborgaråd Per Ankersjö inledde dagen med att prata mycket väl om elbilen och dess fördelar. Trots saknaden av ordentliga direktiv och incitament från regeringshåll, ser han ut att brinna och lobba hårt för frågan. I positiv bemärkelse vill han gärna se gratis parkering och undantag från trängselskatter för elbilar och han är även positiv till ett "Bonus-Malus" system, där bilar med höga utsläpp ska kosta bra mycket mer för att gynna bilar med låga (eller inga) utsläpp som då ska få en premie. Systemet blir helt enkelt kostnadsneutralt.


Eva Sunnerstedt från Miljöbilar i Stockholm och Elbilsupphandlingen berättade kort om deras erfarenheter av att köra elbilar och om hur hon tror att beståndet av elbilar kommer att se ut under 2013 och hänvisade till uppgifter från statistikdatabasen ELIS. I elbilsupphandlingen berättar hon att projektet följs på nära hand och att många som har provkört fordon under 1 år, nu kommer tillbaka och beställer många fler.


Henrik Wingfors från Svensk Energi gav vidare ut rekommendationer om vad man bör tänka på ur ett elsäkerhetsperspektiv. Han berättade också om varför man bör undvika att ladda elbilar i "vanliga" hushållsuttag och att installationen av en laddstolpe alltid bör göras utav en behörig elektriker. Vanliga kontakter är helt enkelt inte dimensionerade för så höga effekter som elbilsladdning kräver under en längre tid. Däremot är det ur ett elförsörjningsperspektiv inget problem.


I pausen visade ett antal företag upp sina laddstolpar i angränsande rum och det gavs tillfälle till mingel och mindre förtäring. Det efterföljdes av att Stockholm Parkering, Humlegården Fastigheter, Swedavia/Arlanda och McDonalds berättade om sina erfarenheter av att sätta upp laddstolpar. Deras generella råd är sätta igång nu med ett fåtal laddplatser för att lära sig om tekniken.


En mycket viktig fråga som däremot ingen tog upp är att känna till vilka elbilar som kräver vad då det kommer till laddinfrastruktur, samt it-lösningar, betalsystem och strategiska systemlösningar. Det pratas gärna ofta om att branschen inte har enats om en gemensam standard kring laddning, men tvärtom finns det flera väldigt tydligt specificerade standarder inom detta område. De som pekar på oenigheter är helt enkelt oftast inte kunniga inom området och då är det lättare att peka på brister inom elbilsbranschen.


För precis som vi har fått leva med bensin, diesel, biogas och etanol kommer vi garanterat att få leva med olika typer av laddstandarder. Ska man lägga rätt mängd resurser på rätt typ av laddinfrastruktur, gäller det därför att veta vad som behöver vad och finns var och när, samt hur det fungerar med olika typer av fordon. Att vidare dela upp laddmöjligheter inom "normal" och "snabb" laddning är att förenkla det hela lite väl mycket.


För de som fortfarande tycker att detta område är en stor djungel, rekommenderas att man tar kontakt med ett specialiserat konsultbolag inom området. Företaget Easycharge erbjuder t ex kompetensutbildningar, oberoende projektledning och utredningsuppdrag inom området, samt nätverksrådgivning inom samtliga punkter som berör elbilar, användande och laddning.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln