Svenska elbussföretaget Hybricon försatt i konkurs

Hybricon

En trist nyhet drabbade Umeå och svensk industri när det svenska elbussföretaget Hybricon igår försattes i konkurs av ägarna. Bolagets ägare har inte funnit investerare och bolagets likvida medel har tagit slut.


För snart 40 år sedan började huvudägaren Boh Westerlund engagera sig i olika elfordonslösningar. Tanken fanns redan då på att skapa miljövänliga elfordon för privat och kommersiellt bruk. Det som saknades då men som fanns nu var den nödvändiga tekniken.


Hybricon startades i november 2009 av Boh Westerlund som redan då tillsammans med Peter Åstrand hade konverterat den första Toyota Priusen till en laddhybrid. Under 2010 växte företaget snabbt då flera lokala beslutsfattare fick upp ögonen för Hybricon och laddhybriderna och idag rullar 10 laddhybridkonverterade Prius på våra vägar. Det som är fantastiskt med Hybricons konvertering är att den klarar upp till 5 mils körsträcka på el i motsats till Toyotas officiella laddhybrid som endast klarar runt 2 mil.


I slutet av 2010 påbörjade Umeå kommunföretag och Hybricon tillsammans ett utvecklingsprojekt som innebar att utveckla, testa och utvärdera ultrasnabbladdningsbara elbussar med hybridbackup för stadstrafiken i Umeå.


Under vårvintern 2011 tillbringade tre av de anställda ett antal månader i Holland där de tillsammans med e-traction byggde de två första snabbladdningsbara elbussarna som sedan fraktades till Hybricon i Umeå.


I slutet av 2011 mottog Hybricon Future Transport Award från Elmia i Jönköping.
Hybricon har varit en av de drivande krafterna till att Umeå har flest antal elbilar av alla städer i norra Sverige. Laddaelbilen.se hoppas att konkursboet trots allt lyckas rekonstrueras och finna en finansiär som är villig att återigen lyfta fram elbussprojekten som en viktig del av svensk industri.


Samtidigt belyser konkursen hur extremt kapitalintensiv fordonsbranschen är och hur viktigt det är med kraftig finansiell uppbackning och en smart affärsplan för att lyckas.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Elbils-Lennart • 13 mars 2013 10:14:47
    Motviljan och ointresset för elfordon är kompakt i Sverige. Och svenska "riskkapitalister" vägrar ta risker. Därför gick nu Hybricon samma öde till mötes som den vackra och funktionella laddhybridpersonbilen "Solon" på 90-talet. Boston Powers batterifabrik, som kunde ha legat i Gävle ligger i Kina. Electroengines elkonverteringskoncept ligger i malpåse i väntan på fågel Phoenix från NEVS. Danmark och Tyskland lade beslag på hela marknaden för vind-och solkraft och så vidare.

    Regeringen skulle kunna verka för att Sverige åter skulle bli en stolt industrination som visar världen vägen mot det hållbara samhället, men lusten saknas. Rent teoretiskt skulle Wallenberg & co också kunna satsa på innovativa framtidsföretag, men de måste ju i första hand se till att kapitalet förräntar sig. Så de fortsätter som de alltid har gjort. Medan världen springer ifrån Sverige.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln