Volvo undviker udda elbilar

V60 laddhybrid

Den brittiska biltidningen Whatcar? berättade idag att Volvo personbilars forsknings och utvecklingschef Peter Mertens, avslöjat att bolagets framtida elbilar kommer att bygga på de existerande modellprogrammen hos Volvo – inga udda modeller kommer att byggas.


"Customers don't want quirky electric cars" – Kunder vill inte ha udda elbilar, sa Martens och syftade på bland annat Nissan LEAF som specifik elbilsmodell utan koppling till Nissans andra modeller. Uttalandet väcker dock en fundering hos många eftersom LEAF trots allt är den bäst sålda elbilen med över 50 000 levererade bilar världen över och Nissan är inte ensamma om detta.


BMW har t ex lanserat ett helt nytt koncept som är totalt separerat från kärnverksamheten och som verkligen kan anses som udda.


Men Volvo tar nu alltså en återhållsam, något försiktig väg mot elektrifiering och satsar på att fortsätta bygga existerande modeller med framförallt laddhybrider som motorval. Först ut är V60 laddhybrid med dieselmotor vars första 1000 exemplar har gått åt som smör i solsken. Därefter kommer även V60 laddhybrid i bensinutförande men det är ännu oklart om denna modell kommer till Sverige.


För ungefär ett år sedan visades också XC90 upp som laddhybrid och som konceptbil och det verkar troligt att detta är nästa modell som står på tur att lanseras, kanske även i kombination med nya V40 som laddhybrid?


Volvos rena elbil C30 Electric har det å andra sidan talats mycket tystare om trots att bilen ligger på 5:e plats i flest antal registrerade elbilar. Bilen har knappt marknadsförts och de bilar som har gått ut, har leasats för relativt dyra pengar. C30 Electric är dock endast ansedd som en testflotta av elbilar, den uppgraderade versionen har nu fått en starkare motor och snabbare laddning med 22kW – även betecknad semisnabb laddning.


Anledningen till att Volvo har experimenterat med C30 är nu ganska uppenbar. C30 modellen kommer att försvinna inom kort tillsammans med C30 Electric-bilarna och kvar blir det ordinarie modellprogrammet. Frågan är bara vad som kommer hända med de C30 bilar som har blivit handkonverterade till elbilar och vid leasingperiodens slut ska lämnas tillbaka, det kommer ändå till slut röra sig om flera hundra väl ihopskruvade elbilar. Kommer de återvinnas eller fortsätt i drift någonstans?


Och kanske än viktigare, kommer vi till slut att få se C30 Electric-tekniken migrera över till någon annan modell som ren elbil och kommer Volvo få äta upp att de undvek att bygga ett elbilskoncept separerat från det ordinarie modellprogrammet?

 

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln