Elbilarna som imponerar minst

Geneves bilsalong
Geneves bilsalong

Genevesalongen är som alltid ett spännande event för de som gillar bilar och elbilar, men ibland blir det lite väl mycket prat och liten verkstad. Här är elbilarna och laddhybriderna som trots eldrift imponerar minst på årets Genevemässa.


Citroën C-zero och i-MiEV


De första massproducerade elbilarna av den "nya" generationens elbilar börjar tyvärr kännas något gamla. C-Zero och i-MiEV dök upp på mässgolven för nästan 5 år sedan och har varit i produktion under 4 år utan några direkta förändringar. Nu är det dags för lite nytt tycker vi med större batteripack, längre räckvidd och mer säkerhet. Kör igång CA-MiEV nu innan den också blir för gammal.


BMW i3


Missförstå oss rätt, vi gillar BMW i3 men är trötta på att se denna orangea konceptbil. De första i3 bilarna ska börja levereras i november i år och bilen har under flera veckor vintertestats uppe i norra Sverige med maskering. Var det verkligen för mycket önskat att få klämma och känna på produktionsbilen i Geneve?

 

Toyota i-Road

 

Ett försök av Toyota att kopiera medelhavsframgångarna med Renault Twizy fast med sämre prestanda, medans Twizy klarar upp till 100 km klarar i-Road endast upp till 50 km räckvidd. Trots att runt 50 stycken i-Roads ska användas i ett elbilspol-projekt i franska Grenoble anser Toyota att det bara är en konceptbil, vi instämmer och tycker att Toyota börjar hamna på efterkälken inom elbilsracet trots sin fina hybridteknologi.

Volkswagen XL1 Volkswagen XL1

Volkswagen XL1

 

Hyperhypade diesel-laddhybriden som klarar sig på 1 liter per 100km ska enligt Volkswagen gå i produktion. Men enligt källor ska endast 50 (andra källor säger 250) byggas och bilen ska endast utvärderas internt på Volkswagen. Även om det handlar om 250 XL1:or som ska byggas är detta ingen produktionsbil ur ett konsumentperspektiv. Mycket prat och liten verkstad från Volkswagen.

 

MB SLS AMG electric drive & McLaren P1

 

Kanonkul att se superbilar med eldrift, även om den i P1:ans fall endast är marginell så är det en laddhybrid. Men utmaningen är inte att göra elbilar som kostar flera miljoner och produceras i enstaka exemplar, utmaningen handlar om att göra elbilen tillgänglig för den stora massan till ett överkomligt pris. Mercedes är sist av de tyska tillverkarna att få ut en elbil till ett rimligt pris, de gör det dock med hjälp av Tesla – kanske ska vi inte klaga allt för mycket på deras strategi.

 

Övriga

 

Alla biltillverkare som inte visar upp någonting med eldrift är de som imponerar allra minst. Det är inte så märkligt att biltillverkarna inte kan sälja bilar när de inte producerar vad folk vill ha. Vem vill köpa en fossilbil idag som är stenåldersklassificerad om 5 år? Det handlar inte bara om pengar om produkten är rätt. 

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln