BMW i8 testkörs

BMW i8 BMW i8

Igår berättade Laddaelbilen.se om BMW i3 och idag följer vi upp med en likartad variant på sportbilen BMW i8. Både i3 och i8 har de senaste veckorna testats i hårt vinterväder upp i norra Sverige. BMW i8 är till skillnad från i3 inte bara en sportbil utan också en laddhybrid.


BMW i8 har getts fyrhjulsdrift genom att drivas av en elmotor på framhjulen och en bensinmotor på bakhjulen. Elmotorn är på ungefär 96 kW och den mittmonterade och turboladdade bensinmotorn på endast 1,5 l ger ytterligare 164 kW vilket ger en sammanlagd effekt på 260 kW. 0-100 går på 4,6 sekunder vilket är exakt samma tid som en BMW M3. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.


Så länge man inte trycker gasen i botten så kör i8 enbart på eldrift och det 7,2 kWh stora batteriet, klarar enligt uppgift av runt 35 km på enbart el. Laddtiden från tomt till fullt batteri anges till 1 h och 45 min på konceptbilen. Hybriddriften ger en genomsnittlig bränsleförbrukning på 2,7 l/100 km. Med lättviktsmaterial precis som i i3 och ett relativt litet batteripack väger i8 in på endast 1480 kg, det är imponerande nog 195 kg lättare än en BMW M3.


Precis som i3 har i8 en TFT-display istället för de traditionella hastighetsmätarna. Dörrarna svänger upp då de öppnas precis som hos en Lamborghini. Karossen ser ut att ha en unik utformning med en delad vinge, antagligen för att få ett extremt lågt luftmotstånd. Baksäte finns men det är endast stort nog för små barn att använda.


Känslan av en sportbil är uppenbar och BMW verkar inte ha tummat någonting på körglädje med denna bil. Enligt en ingenjör på BMW har en M3:a svårt att hänga på i8:an. Priset antas hamna på runt € 100 000.


Nedan finner ni en video av "evo Diaries" som nyligen har fått åka med en sväng i i8:an.

Etiketter: laddhybrider bmw i8

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Lars-Erik Eriksson • 3 mars 2013 18:23:54
    Intressant, som vanligt på denna sajt.
    Intressant är också videoklippet där man kan se att man som testförare varken behöver bry sej om stoppskyltar eller högerregel......

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln