Laddning vs Tankning – en tidsuppfattning

Laddning vs Tankning Laddning vs Tankning

En vanlig fördom när det kommer till elbilar är att det tar väldigt lång tid att ladda elbilen. Men med en tvist på en föråldrad företeelse, det vill säga att tanka en bil som har en förbränningsmotor, går det faktiskt bevisa att det tar längre tid att tanka en sådan bil än att ladda en elbil. Men hur kommer det sig egentligen?


Det hela handlar om vilken sorts tid vi mäter och återigen aspekten att det inte alltid går att jämföra en vanlig bil med en elbil. Om vi mäter den personliga tiden man ägnar åt att fylla fordonen med energi eller bensin, diesel, biogas och etanol får vi fram följande fakta.


Förutsatt att du har möjlighet att ladda där du parkerar bilen över natten händer följande med en elbil. Man kör sin vanliga väg hem från jobbet (0 min tillägg). Man trycker på laddlocksknappen och går ut från elbilen (5 sek) om en fast anslutning inte finns går man runt och öppnar bakluckan för att hämta laddkabeln (15 sek). Man går och stoppar in kontakten i vägguttaget (10 sek), väljer laddström (5 sek) stoppar in laddhandsken i bilen (5 sek) och kontrollerar att laddningen har startat (5 sek). När laddningen morgonen efter (eller när så är fallet) är avslutad kopplar du ifrån laddhandsken (5 sek), går och drar ur kontakten (10 sek), stoppar kabeln i bagageluckan (15 sek) och sätter dig i bilen (10 sek). Totalt använd personlig tid för elbilsladdning: 1 min och 25 sek.


Låt oss för enkelhetens skull anta följande fakta för bilen med förbränningsmotor. Bensinstationen är på vägen mellan arbetet och jobbet vilket innebär att ingen "omväg" behöver göras. Du behöver dessvärre ta av från motorvägen/huvudleden för att köra in på bensinstationen (30 sek - 2 min). Väl framme vid stationen kan man behöva vänta på en ledig pump (0-3 min). Kör fram till pumpen (0-20 sek). Man trycker på tanklocksknappen och går ut från bilen (5 sek), går därefter och hakar av pumpen och väljer oktan (10 sek), man skruvar av tanklocket och sätter i pumpen (10 sek), man trycker och sätter i spärren och väntar medan tanken fylls (1 min till 2 min). Tar ur pumpen, skruvar på tanklocket, stänger luckan och sätter tillbaka pumpen (10 sekunder (och blir arg över hur dyrt det är)). Man går in i stationen (20 sek – 40 sek), står i kö eller inte (0-3 min), betalar och beställer en korv (30 sek), äter korven eller inte (0-2 min (ej medräknad tid)) går tillbaka till bilen (20 sek – 40 sek), sätter sig i bilen (5 sek), köar eller inte för att köra ut från stationen (0-30 sek) Kör tillbaka ut på motorvägen/huvudleden (30 sek -1 min). Total använd personlig tid för tankning av bil med förbränningsmotor i absolut, absolut bästa fall: 3 min 50 sek och i värsta fall under goda omständigheter 14 min och 20 sek. Ett snitt på ca 9 minuter är ett bra riktmärke.


Om den jämförbara dagligen körda sträckan är 10 mil innebär det att bilen med förbränningsmotor med all sannolikhet behöver tankas minst 1 gång per arbetsvecka. Elbilen behöver laddas varje dag. Trots det är tiden som används till att ladda elbilen 5 dagar i veckan endast 7 min och 5 sekunder att jämföra med snittet för att tanka en vanlig bil under gynnsamma förhållanden på 9 minuter. Sammanfattningsvis betyder det att man årligen spenderar nästan 2 timmar mer av sin tid åt att tanka en bil med förbränningsmotor än att ladda en elbil.


Noteras bör även att de flesta som tankar sina bilar är tvingade till en omväg på allt mellan 5 - 15 minuter och att en tankning sällan sker på exakt samma ställe varje gång. Detta ger med andra ord totaltider upp mot närmare 30 minuter eller nära 20 timmar mer per år vid bensinmacken. I ovanstående scenarion finns det naturligtvis många fler saker som kan ta antingen bra mycket längre eller kortare tid.


Det exemplet ovan framför allt visar på är att inga tidsuppoffringar behöver göras genom att byta till eldrift, däremot måste naturligtvis beteendet förändras.

Kommentera gärna:

  • Läraren • 11 september 2014 21:59:03
    Hej,
    Blir irriterad när någon skriver något felaktigt påstående och får det att låta som fakta! Lika illa om det talar för eller emot elbilar!
    I moderna elbilar finns Lithium-Jon batterier och kan återvinnas till 100%. De innehåller mycket små mängder av miljöfarliga ämnen och får EJ jämföras med gamla blybatterier, kvicksilverbatterier eller andra gamla "miljöbovar"!!!
    Sen att batteriet måste bytas efter 4-5år är inte heller ett korrekt svar! De flesta biltillverkare lämnar idag 8års garanti! Man kan naturligtvis om man kör 20 000 mil på tre år med en elbil få batteriet att vara slut. Ställ då frågan hur mycket är en bil med förbränningsmotor värd efter 20 000:- mil på tre år?
    Sen förstår jag att Toyota håller fast vid hybridlinjen eftersom de tog fram Prius som är världens mest sålda hybridbil och fortfarande en "Kassa Ko" för dem. Börjar de göra 100% elbilar kommer de tappa på sin Priusförsäljning där de har mycket bättre marginaler än på en 100% elbil innan volymerna kommit upp. Toyota är nog den blltillverkare som sitter inne med mest kunskap om batteriet i bilar kan redan idag göra en fantastisk sådan, men känner att så länge Prius är en bil som säljer så bra som den gör, varför inte vänta lite till?
    Bara vänta och se Toyota kommer snart att presentera en riktigt bra 100% elbil!
    Läraren
  • Mats Hägglund • 11 september 2014 21:43:49
    Fred: du har helt rätt i sak och lyfter ett kommande problem avs laddning vid t.ex. storhelger när det dundrar in 10 bilar och skall tanka. Då krävs det 10 laddstationer för att fylla på lika många bilmil som en bensinpump. Tesla har som vanligt redan löst problemet genom att sätta upp ett flertal laddare i taget, värre är det för oss andra som har CCS eller CHAMODE.

    Miljöfrågan på gamla batterier är inte så stor svår som du befarar för lithium-jonbatterierna utan dessa återanvänds, dessa kommer säkerligen klara minst 8 år. Kostnaden för batterierna ligger betydligt lägre än vad du tror. Nissan har lanserat utbytesbatterier i USA för 5500 dollar dvs 40000 kr för Leaf.

    Kul att din hybrid funkar, men gör cellkontroller när den åldras då du med största sannolikhet har nickel cadmium batterier. Det finns länkar och instruktioner på nätet för hur du djupcyklar trilskande celler om du tappar kapacitet.
  • Frederick Moody • 11 september 2014 12:38:56
    Bra jämförelse så länge man är i en räckvid av 10-14 mil och att man tanka hemma eller på jobbet annars ta det 30 min att laddar el jämfört med 5 för att tanka bensin. Jag ska inte köpa en elbil tills man kan åka minst 50 mil. Har man undersökt miljö påverkan med alla gamla batterier ?eftersom de måste bytas ut med 4-5 års mellan rum till en kostnad av det som bilen är värd då typ 100 000 kr. Vill gärna men jag är skeptiskt särskild efter Toyota tycka man behöva bättre teknik. Hybrid bilar funkar en så länge. Mvh Fred
  • Elbils-Lennart • 27 februari 2013 09:42:03
    Visst är det så! Det finns massor av tid att spara genom att köra elbil! I verkligheten går det faktiskt mycket snabbare än i exemplet ovan att sätta i sladden, i synnerhet om sladden redan sitter i väggen hemma i garaget. Då tar det snarare 5 s. att öppna luckan och sätta i sladden på kvällen samt ta ur sladden och stänga luckan på morgonen. Nu vet ju alla vi miljömedvetna svenskar att man inte ska låta laddsladden sitta kvar i uttaget, oavsett om det gäller elbil, mobiltelefon eller något annat, så säg 20 s./dag, då.

    Genom att aldrig besöka någon mack undviker man även många frestelser som korven i exemplet, tre chokladbitar för en tjuga, kvällstidningar etc. Många bäckar små...

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln