Elektriska konceptbilar imponerar inte

Årets bilmässa i Geneve Årets bilmässa i Geneve

Bilmässan i Geneve slår inom kort upp dörrarna för den 83:e gången. Det är som alltid ett förväntansfullt event med många av bilvärldens viktigaste människor och företag representerade. Som alltid läcker det också frivilligt eller ofrivilligt ut om flertalet nya modeller och deras specifikationer veckorna och dagarna före öppning. Men årets mässa känns lite annorlunda än föregående års mässor - elektriska konceptbilar imponerar inte längre.


De senaste åren har Genevemässan presenterat både rena elbilar och laddhybrider från mer eller mindre samtliga biltillverkare. De flesta har varit konceptbilar men många har tagit steget vidare till produktion. Till skillnad från de senaste åren har vi med andra ord en hel palett med elbilsmodeller som går att beställa och få levererade inom kort.


Det innebär att vi hamnar på runt ett 30-tal elbilsmodeller som antingen redan finns eller kommer att finnas på svenska vägar under 2013. Tittar vi internationellt kan vi lägga till ytterligare ett 10-tal modeller.


Under tidigare försök till elektrifiering (t ex under 90-talet) har endast någon enstaka tillverkare provat på konceptet med produktionsbilar, skillnaden denna gång ligger som sagt i att det är så många som har gått in på samma spår. Det är till skillnad från tidigare år alltså knappast någon tvekan om att elektrifieringen av fordon numera inte är någon dröm eller en eggande fantasi för enstaka elbilsfantaster, det är ett seriöst faktum, och ett faktum som omsätter många miljarder USD.


Men denna snabba teknikutveckling innebär också vissa problem och det handlar inte bara om den relativt svaga försäljningen. De biltillverkare som inte trodde på elektrifiering för 5 år sedan är nu tyvärr hopplöst efter. När de nu för sjuttielfte gången inför Geneve visar upp en konceptbil som är helt eller delvis driven av el, blir det lite genant. Varför är det fortfarande bara en konceptbil? Varför är det ingen produktionsbil? Varför kan de andra men inte ni?


Svaren man hör varierar något från tillverkare till tillverkare. Men den gemensamma slutsatsen som är lätt att dra är att de helt enkelt inte har utvecklat den tekniska kompetensen inom eldrift, men också att deras affärstänk är fast i stenåldern. Det är nu tydligt att det är de tillverkare av elbilar som har förändrat och anpassat sina affärsmodeller för eldrift, som också är de som är framgångsrikast.


Om bilindustrin ska övervintra ekonomiska kriser, överproduktion och politiskt styrda utsläppsmål är i alla fall en sak klar inför årets Genevemässa. Gamla affärsmodeller och elektriska konceptbilar imponerar inte längre.

 

Kommentera gärna:

  • Laddaelbilen.se • 27 februari 2013 13:23:23
    Mazda har faktiskt pratat lite löst om en laddhybrid som skulle använda deras wankelmotor och som skulle kunna lanseras redan i år. Vi får väl se om detta blir verklighet eller ej.

    Volvo kommer satsa stort på laddhybrider de kommande åren då de tror sig finna fler kunder inom denna kategori. Laddaelbilen.se tycker precis som du att det är mycket tråkigt om inte C30 elbilsteknologin migrerar över till en ny modell.
  • Elbils-Lennart • 27 februari 2013 10:11:51
    Förutom Mazda och Suzuki, som totalvägrar, är nog Volvo den mest pinsamma tillverkaren i sammanhanget. Många konceptbilar har det blivit genom åren, så det är uppenbart att Volvo kan, men inte vill. ECC på 90-talet hade kunnat ge GM:s EV1 en match om viljan hade funnits. Hela C30 läggs snart ner. Enda ljuspunkten är V60 "laddhybrid" som kanske kan uppfattas som en seriös satsning, men som aldrig kan bli en folkbil. Volvo har ingen tidplan för när de ska börja sälja elbilar till folket!

    Länge leve Elon Musk! Han vet hur det ska gå till. Nu när Toyota har köpt in sig i Tesla kan det kanske börja hända saker på riktigt!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln