Elbilar i Sverige – händer det något?

Lokalisering av elbilar i södra Sverige vid årsskiftet - Källa: ELIS - Easycharge Lokalisering av elbilar i södra Sverige vid årsskiftet - Källa: ELIS - Easycharge

Många är fortfarande tveksamma till elbilar och få har förstått vad som faktiskt står på spel. Svenska politiker har satt ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta om 17 år, och flertalet utredningar visar på att vi behöver ha runt 1 miljon elbilar vid 2030 om målet ska uppfyllas. Det innebär en årlig försäljning på mer än 55 000 elbilar per år, i snitt.


Så vad händer egentligen ute i landet? Är det någon som gör någonting för att detta mål ska uppfyllas? Ja tro det eller ej, men det pågår just nu kanske några av de största organiserade projekt vi någonsin har sett maken till. Väl i stil med en renodlad krigsmobilisering.
Stockholm stad och Vattenfall har som vi tidigare skrivit om på Laddaelbilen.se gjort en offentlig upphandling med syfte att upphandla 5000 bilar under 4 års tid.


Intresseorganisationen Power Circle har tillsammans med sina partnerföretag i flera år genomfört aktiviteter med syfte att förbättra förutsättningarna för eltrafik. Nu inleds ett projekt som syftar till att höja koncentrationen av elfordon på ett antal, väl organiserade platser genom elbils- och laddningsinfrastrukturinitiativ där demoplatserna fungerar som skarpa miljöer för elfordonsmarknadens aktörer. Medverkande regioner med kraftbolag är Västerås och Mälarenergi, Gävleborg och Gävle Energi, Falun och Falu Energi & Vatten, samt Östersund och Jämtkraft.


Östersund och Jämtkraft medverkar även i projektet Green Highway vars målsättning är att skapa en korridor för fossilfria transporter mellan Trondheim till Sundsvall.


Nere Småland och Blekinge har ett projekt kallat Green Charge Sydost tagit fart och tills nu medverkar 22 kommuner och 2 landsting tillsammans med ett antal företag i ett affärsnätverk för att introducera fler elbilar och bygga mer laddinfrastruktur.


I nordvästra Skåne regionen drivs ett antal projekt som bl a Öresundskraft är med och driver. Bland annat har det anordnats ett renodlat elbilsrally flera år i rad som gått Köpenhamn-Helsingborg-Malmö för att visa att det går att åka elbil längre sträckor. Öresundskraft är även med och bygger elbilspooler mm.


I Västra Götalandsregionen pågår flera projekt som bland annat Volvo, Chalmers och Test Site Sweden leder. Dessutom pågår satsningar till att elektrifiera sträckan mellan Göteborg och Oslo.


Ovanstående är några bland de största projekten som driver på omställningen till eldrivna fordon i Sverige. Det har sagts förut, men denna gång är det allvar: Räkna med att vi kommer få se många, många fler elbilar på våra vägar under årets gång.

Kommentera gärna:

  • Elbils-Lennart • 27 februari 2013 10:38:30
    När parlamenten i andra länder sätter upp mål för framtiden vidtar de också åtgärder och avsätter resurser för att målen ska bli möjliga att nå, men så gör inte vår regering. Fossiloberoende fordonsflotta om 17 år? Tyvärr måste jag säga som Ali i 9 a: Det kommer inte hända! Han blev överbevisad. Hoppas jag blir det också!

    Statens passivitet kan kanske bero på att man väntar på att Volvo ska bli klara med sin forskning, utveckling och testning. När (om) Volvo börjar masstillverka elbilar får vi kanske se stimulanser och regeländringar som gynnar elbilism även i vårt land. Protektionism var ordet! Men sådant gillar väl inte Allians för Sverige?
  • Thomas Lydhig • 23 februari 2013 17:30:02
    Visst görs den en del... Men staten då? De är ju i dvala!!!
    Trängselskatt, bussfilskörning, fri parkering... Behöver jag säga mer!
    Grymt dåligt!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln