Elbilsbatterier med bättre funktion och kapacitet

Elbilsbatteri i Tesla Model S Elbilsbatteri i Tesla Model S

Det är lätt att få intrycket av att ny batteriteknologi alltid är fem år bort och kommer alltid att vara det. Tyvärr är mycket av det sant då en hel del information endast är teoretisk och resten har sällan testats i tillräckligt stor skala. Men batteriteknologi med kisel nanopartiklar som är under utveckling vid University of Southern California (USC) kan faktiskt verkligen vara bara några år bort, om allt går som planerat.


Den senaste batteritekniska utvecklingen har fokuserat på att förbättra de material som används i anoden och katoden. Ju lättare man kan få litiumjoner att åka in och ut mellan anoderna och katoderna, desto snabbare kan ett batteri laddas. Ju fler joner man kan lagra, desto mer energi kan du lagra och ju bättre material, desto längre räcker batteriet innan prestandan försämras.


Den senaste utvecklingen inom detta område omfattar upptäckten av litiumackumulering i aktuella batterier och ägg-liknande nanopartiklar för lagring av fler litiumjoner. USCs nya tekniska genombrott, som leds av professor Chongwu Zhou, ersätter traditionella grafitanoder med porösa kiselnanopartiklar.


Kisel är attraktiv tack vare sina låga kostnader och höga potentiella kapacitet, men tidigare försök har sett partiklarna gå sönder under laddning och urladdning. De nya partiklarna har nu etsats med porer, så att de kan dras isär och låta litiumjoner åka in och ut från batteriet mer effektivt.


Denna nya konstruktion av batterier har nu klarat 2 000 uppladdningar och urladdningar i testmiljö, men de främsta fördelarna är hastighet och kapacitet. Ett typiskt batteri som finns i en elbil, skulle kunna laddas på endast tio minuter och innehålla tre gånger så mycket energi som dagens batterier.


För slutanvändaren innebär det förhoppningsvis elbilar som klarar längre sträckor på eldrift och som kan laddas på kortare tid till ett lägre pris. En vild gissning är att denna batteriteknologi sitter i elbilar om 8-10 år om allt går som planerat.

 

Källa: Greencarreports.com

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln