Renault satsar stort på elbilar

Renault Fluence ZE Renault Fluence ZE

Av alla traditionella biltillverkare är det ingen tvekan om att den största satsningen, och risken, har tagits av Renault. Säga vad man vill om den något tröga försäljningen av elbilar, men ståndpunkten hos Renault är mycket klar. Med 2 personbilar, 1 transportbil och 1 minibil täcker Renault merparten av alla behov och snart finns förhoppningsvis hela sortimentet på den svenska marknaden.


Fram tills nu har Renault enbart erbjudit sin transportbil Kangoo ZE på den svenska marknaden. Bilen omfattas inte av den svenska supermiljöbilspremien pga att den inte klassas som personbil, men den har trots detta till dags datum sålt nästan dubbelt så många som Nissan LEAF på den svenska marknaden. Det innebär också att det är den bäst säljande rena elbilen i Sverige och av samtliga laddbara bilar har endast Toyota Prius sålts i fler exemplar.


Men det kommer mer från Renault.


I sommar kommer svenska vägar få stifta bekantskap med sedanbilen Renault Fluence ZE. Fluence ZE har redan lanserats i övriga Europa men Renault tog det säkra före det osäkra och valde att ej lansera på den svenska marknaden innan elbilen var anpassad för svenskt vinterklimat. Fluence ZE lanseras nu som en "fas II" –bil och får dels en uppgraderad laddare som kan ladda batteriet på runt 60 minuter i specifika uttag och dels en anpassad värmare som inte ska dra kraft från batteriet. Fluence ZE pris startar på 265 000:- + batterileasing på 950:- per månad


Under senhösten eller vintern ser det ut som att vi även kommer få hit Renault Zoe. Zoe är också en personbil men mer anpassad efter storstadens villkor. Liten och lätt med ett vackert yttre och ett attraktivt pris på endast 183 500:- + 850:- per månad för batteriet, kommer vi nog få se många av dessa rulla på våra gator. Även Zoe kommer med den snabba 22kW laddaren som Fluence har.


Sist och minst säljer även Renault minibilen Twizy. Twizy visades upp i Sverige under Almedalsveckan 2012 men ännu verkar inget beslut vara taget om bilen ska lanseras i Sverige eller ej. Twizy kan mer ses som en crossover till en lätt motorcykel på 4 hjul med plats för endast 2.


Som många känner till är Renault också den enda biltillverkaren som för tillfället valt strategin att leasa ut batteriet istället för att inkludera det i bilens pris. Det gör att Renaults elbilspriser ser mycket attraktiva ut men att kostnadskalkylen ser ut något annorlunda. Det ska bli intressant att se om någon annan tillverkare tar efter Renaults koncept med leasing.

 

Vad tycker ni, är leasing av batterier bra eller dåligt?

 

Kommentera gärna:

  • Tobias • 24 mars 2013 16:36:12
    Jag har svårt att se leasing av batterier bli något stort. Det känns som en väldigt omständig lösnig på ett mycket kortsiktigt problem. Ett konsept som började utvecklas för många år sedan, men som tekniken nu har sprungit ifatt. Många elbilar idag behöver laddas ofta och då har man kanske inte tid att vänta de timmarna det tar för batteriet att laddas, men Telsa har redan visat att batteriet inte behöver vara en akilleshäl, och jag tror att Tesla har satt en ny standard för vad en elbil ska kunna prestera i framtiden. Om några år, när de flesta nya elbilar går 400-500 km + på en laddning, och vi har laddstolpar på varenda rastplats tror jag ingen kommer köra 400 km i sträck, för att sedan snabbt vilja byta ut sitt batteri och köra 400 km till. När du tar en bit mat och en bensträckare någonstans på vägen räcker det gott och väl till för att fylla på batteriet såpass att du kan köra tills det är dags för nästa paus igen.
  • Jörgen • 21 mars 2013 18:37:19
    Ideen att leasa batteriet bygger väl på "Better Place" konceptet, där man byter batteri till ett fulladdat på ett par minuter i bytstationer? Batteriet är ju elbilens största akilleshäl, att inte äga denna häl kan vara skönt :) speciellt när man ska sälja bilen.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln