Elbilars batterier är säkra och utvecklingen går framåt

Volt brinner

Inget är så omtvistat som elbilsbatteriers säkerhet, prestanda och livslängd. Med oss i bakhuvudet har vi tankar om alkaliska 1,5 volts batterier i en döende fjärrkontroll eller leksaken som sakta men säkert slutar röra på sig. Men dagens litiumbatterier i elbilar är bra mycket hållbarare än så. Tyvärr har flertalet artiklar om batterihaverier i elfordon spätt på osäkerheten, men sanningen är att inte i något uppmärksammat fall har felet kunnat härledas direkt till batterierna.

 

25 % av USAs brandlarm kommer årligen ifrån bilbränder med i stort sätt obefintlig mediabevakning. De senaste åren har dock ett antal elbilsbränder uppmärksammats rejält och gett potentiella konsumenter ännu en fördom att handskas med. Nedan beskriver vi kortfattat vad som verkligen hände i några av fallen.

 

Under stormen Sandy började ett antal Fisker Karma brinna på en kaj utanför New York när de blev översköljda av vatten. Utredningen visade på att det var en kortslutning utanför batteripacken som orsakade branden, inte batterierna själva.

 

Boings nya superplan 787 Dreamliner började brinna och det ansågs av många att det var litiumbatteriernas fel att branden startade. Den initiala utredningen visade på en extern kortslutning och inte på batterisäkerheten.

 

När GM kraschtestade en av sina VOLT började bilen att brinna efter att ha stått parkerade på GMs testområde i 3 dygn efter kraschen. Utredningen visade på att det var en intern kortslutning med "thermal runaway" orsakad av icke fungerande kylning efter krockskadan. GM har efter denna incident gjort åtgärder i batterierna för att undvika möjligheten till "thermal runaway" OM kylningen skulle skadas.

 

I Kina totalkrockade en taxi av det kinesiska elbilsmärket BYD och dödade 3 människor. Branden i bilen härledes till högspänningsboxen i bilen och inte till batterierna. 75% av battericellerna var helt intakta och fullt funktionella.

 

Sammanfattningsvis är det aldrig en brand i en elbil som har berott på "batteriernas" fel utan på andra externa faktorer. Och hur man än ser på elbilsbatteriers säkerhet är de kortslutningar som har råkat skapa elbilsbränder mindre än 1 promille av andra fordonsbränder.

 

Medias vilja att skapa rubriker över problem med ny teknologi, så som elbilar, är tyvärr stor. Skrämselrubriker säljer, men det är sällan sanningen beskrivs med korrekta fakta.

 

Den rena elbilen har inte på något vis lagts ner så som många verkar vilja få oss att tro. Bil- och batteritillverkare utvecklar nu nya generationens bilbatterier med runt 30% högre kapacitet som kan sitta i bilar om bara ett par år och enligt källor bör elbilsbatterier vara dubbelt så effektiva om 5-8 år till samma kostnad som idag.

Kommentera gärna:

  • Pjotr • 14 februari 2013 14:39:58
    Jag undrar hur resonemanget går hos biltillverkarna, sätta in bättre batteri till samma pris eller samma batteri till lägre pris?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln