Renault och Nissans elbilar slår alla rekord

Renault Zoe

Många anser att elbilsförsäljningen går alldeles för trögt. Försäljningsmål har missats och negativa artiklar blandas med Europeiska bilkriser. Men det finns faktiskt ett ljus i mörkret trots allt. Renualt-Nissan som för flera år sedan gjorde ett strategiskt val att tillverka elbilar går faktiskt tvärtemot allt vad bilkriser heter. Under 2012 sålde Renault-Nissan koncernen 43 829 rena elbilar. Det är en ökning med 83,8% sedan 2011.

 

Renault och Nissan koncernen har idag 4 olika rena elbilsmodeller att välja mellan. Renualts ZE-program omfattar transportbilen Kangoo, sedanmodellen Fluence och stadsbilen Zoe.

 

Fluence och Zoe har redan lanserats i Europa men förväntas ha premiär i Sverige under 2013. Nissan har valt en något annorlunda strategi och satsar allt på en enda elbil - modellen LEAF.
Enbart LEAF ökade sin försäljning med 22% under 2012 till 26 976 stycken och elbilen stod också för merparten av alliansens sammanlagda försäljning med 49 117 stycken.

 

Men vad som är ännu mer imponerande är alliansens globala dominans. Under 2012 tog koncernen 64% av den rena elbilsmarkanden och detta inkluderar då inte försäljningen av Twizy, en 2-sitsig microbil som oftast registreras som en 4-hjulig motorcykel.

 

Sammanlagt är den globala Renault-Nissan försäljningen 67 723 stycken elbilar. Det är till och med fler än den mest sålda laddhybriden Volt/Ampera som har lyckats producera 49 161 stycken fram till och med årsskiftet.

 

Hur man än ser på elbilsförsäljningen är det en bedrift att öka med 83,8% på en marknad som för stunden förknippas med massiva nedskärningar, det måste alla hålla med om.

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln