Konsten att använda en elbil

Tesla Model S

För ett par dagar sedan fick en reporter på den respekterade tidningen NY Times låna elbilen Tesla Motors Model S. Reportern ville se om Model S höll vad den lovade i kallt klimat tillsammans med Tesla Motors nybyggda nätverk av solcellsdrivna snabbladdare på USAs östkust. Artikeln som skrevs var allt annat än positiv och avslutades med en bild där elbilen i fråga drogs upp på ett flak på en räddningsbil och där batteriet var helt dött. Ännu ett nederlag för elbilen kan tyckas, men vad var det egentligen som hände?

 

För några år sedan låna Tesla ut ett par av sina Roadster till motorprogrammet i BBC Top Gear. Top Gear är kanske inte det mest seriösa programmet men tyvärr gjordes det ett antal fejkade filmklipp som förstärkte alla fördomar mot elbilar. Tesla däremot är så pass smarta att de har byggt in specifik telemetri i sina bilar som gör att allt ifrån position och laddscheman, till energinivå i batteriet, loggas och kan utläsas. Med bevis på fejkade filmklipp stämde Tesla Top Gear men förlorade tyvärr i Brittisk domstol då det ej kunde bevisas att de fejkade klippen hos Top Gear hade påverkat försäljningen negativt.

 

Teslas inbyggda telemetri finns alltså i alla deras bilar och kan slås på eller av vid behov. När Tesla lånar ut bilar till journalister har de efter Top Gear incidenten alltid den inbyggda telemetrin på och kunde med andra ord läsa av NY Times resa till punkt och pricka. Och tur var väl det.

 

NY Times artikel var som sagt allt annat än positiv. Räckviddsångest, morgonkalla batterier, flera samtal till kundsupport och till slut ett tomt batteri som precis lyckades ta bilen av motorvägen. Drama i allra högst grad kan tyckas, men också precis vad som kan hända vid dålig kunskap om hur elbilar och batterier fungerar i kombination med uppenbara försök till att misslyckas med resan.

 

Om man bortser ifrån att reportern i fråga undvek att ladda batteriet till max och tog avvikande turer från den beskrivna rutten, hade en generell kunskap kring användning av elbilar varit på sin plats.

 

Analogen är att användning av all ny teknik bör föregås med kompetensutbildning. Elbilar är ny teknik.

 

Tesla Grundare och vd, twittrade igårkväll ut följande:

 

"NYTimes article about Tesla range in cold is fake. Vehicle logs tell true story that he didn't actually charge to max & took a long detour."

 

"Tesla blog coming soon detailing what actually happened on Broder's NYTimes "range test". Also lining up other journalists to do same drive."

 

"Tesla data logging is only turned on with explicit written permission from customers, but after Top Gear BS, we always keep it on for media."

 

"Btw, more free East Coast Superchargers coming soon. Will allow lower initial charge, v high speed trip & long detours, like NYTimes drive."

 

Negativa artiklar om elbilars funktioner och kapacitet dyker upp med jämna mellanrum, om det är utspel från oljelobbyn, bilindustrin eller andra är omöjligt att spåra. Men uppenbart är att elbilstekniken inte bara skrämmer många företag och organisationer, utan också beslutsfattare, inköpare och användare.

 

Med bättre information och kompetens – även till motorjournalister, kan vi naturligtvis undvika att folk är rädda, men det krävs en vilja att våga förändras och ta steget över till en ny teknologi. Det tog ett tag innan större delen av befolkningen vågade använda mobiltelefoner och datorer också.

 

Vem vill ni kompetensutbilda inom elbilar?

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln