Vad kostar en elbil?

Vad kostar en elbil

Många anser att priserna på elbilar är för höga i relation till jämförbara bränsledrivna modeller. Det är samtidigt inte allt för lätt att göra en kostnadskalkyl som känns trygg och jämförbar i sammanhanget. Frågan är egentligen, hur gör man en kostnadskalkyl på en elbil? Vad bör man ta hänsyn till? Går det överhuvudtaget att göra och ställa i relation till en bränsledriven bil?

 

Njae, blir svaret.

 

Vi har haft över 100 år på oss att analysera kostnader kring den bränsledrivna bilen. Det mesta har blivit ganska förutsägbart och alla leasingbolag gör idag TCO (Total Cost of Ownership) kalkyler när de räknar på sina erbjudanden. Men så kommer då elbilen och ställer till det med sin nya teknik som ytterst få förstår sig på eller är insatta i. Att göra en TCO kalkyl på en elbil är fullt av snårigheter och det samma gäller i ännu högre grad för en laddhybrid.

 

Det är inte bara drivmedlet eller energikostnaden som är lurig, speciellt hos en laddhybrid. Skatter, försäkringar och förändrade förmåner är andra saker som förändras, dock i stort sätt alltid till det positiva för kunden.

 

Den största kostnaden på alla bilar är värdeminskningen. Här visar i stort sett alla bränsledrivna bilar upp samma fallande trend som är relativt enkel att gå efter. Elbilar finns det dessvärre mycket lite statistik kring och att förutspå en elbils rätta andrahandsvärde är idag mycket svårt. Men gräver vi fram lite statistik och applicerar lite kända ekonomiska modeller, kan vi redan nu göra ett visst antal antaganden.

 

De första andrahands elbilarna som kommer ut på marknaden kommer att mötas av en utbuds och efterfrågan situation. Det finns ytterst få andrahands elbilar vilket helt enkelt håller priserna uppe. Detta kan vi redan se tecken på om man bland annat analyserar den norska andrahandsmarknaden på Nissan LEAF. Priserna ser i stora drag ut att hålla sig kvar på relativt höga nivåer för 1-2 år gamla bilar.

 

Därefter har vi tekniktrappan. Nyare modeller kommer lanseras vilket gör att andrahandsvärdet plötsligt sjunker relativt snabbt (jämför med en ny iPhone lansering). Den låga driftskostnaden gör dock att bilens andrahandsvärde planar ut och ligger relativt stabilt under många år tills att osäkerhetsåren tar vid.

 

Osäkerhetsåren borde infalla hos en 10-15 år gammal elbil då osäkerheten hos batteriernas kapacitet tar vid. Elmotorn kommer med all sannolikhet fortfarande vara i strålande skick och ett mycket möjligt batteribyte kan möjligtvis bli en större kostnad (jämför kamremsbyte + större service á 20 000). Vi kallar denna kostnad för batterigapet.


Men när batteriet väl är bytt ökar andra handsvärdet till likvärdig nivå som inföll före osäkerhetsåren. Där håller sig bilens värde relativt stabilt i många år, främst pga mycket låga driftskostnader. En titt på den äldre elbilsgenerationen visar att jämförbara modeller som drivs av el, ligger 4-5 gånger högre i pris än bensinmodellerna. Ex 15-17 år gammal elbil 40-50 tsek och bensinbil 10 tsek.

 

Observera att ovanstående teori endast berör rena elbilar och inte laddhybrider.
Frågorna är många och svaren är inte helt lätta. Det enda vi vet med säkerhet är att en TCO kalkyl utarbetad efter en bränsledriven bil inte går att applicera på en elbil.

Etiketter: elbilar pris batterier

Kommentera gärna:

  • Per • 6 januari 2014 20:47:31
    Håller med Mats, det är inte så svårt att se en positiv kalkyl med elbil!!!!
  • Mats Hägglund • 6 januari 2014 20:43:32
    Elbilen är ett billigt alternativ för de som långpendlar. Jag gick ifrån en SAAB 9000 17 år gammal och bytte till en Leaf 2013 (personalbil), och i min kalkyl så kvittas månadskostnaden (inkl förmånsbeskattning) mot bensin, försäkring och underhåll (ca 5 kr/milen är det jag brukar ha i genomsnitt). Jag kör ca 200 mil i månaden och då går min kalkyl ihop. Jag har 7,5 mil enkel väg men kan ladda på jobbet (betalar för det kwh priset) vilket är i princip ingenting jmf tidigare.

    Så dyrt är det inte, om man långpendlar varje dag.
  • Erik Norrman • 6 januari 2014 19:36:27
    När man pratar elbilar så pratar man bara kostnader men när man pratar vanliga bilar besin och diesel så pratar man bara " jo den drar bara 0.62L/mil" och man pratar aldrig kostnader
    Varför e det så kan man undra?
    Kanske e de så att alla räknar med att en vanlig bil kostar pengar att köra-äga och framförallt köpa men den kostnaden man bara räknar är hur mycket eller litet den drar.
  • Jörgen • 6 januari 2014 15:51:01
    När det gäller el-bilar är batteriets livslängd en stor osäkerhet, Ett batteri kan kosta 10000 tusentals kronor.
    Vissa leverantörer hyr ut batterier, då har man mer kontroll och garantier. Statistiskt blir det billigare att köpa ett batteri än hyra, men har man otur, så är hyra bättre,
    man betalar för att slippa chansa.
    Kostnaden för att framdriva en mindre el-bil borde vara ca 9 kr milen, om batteriet räknas in i milkostnaden.
    Nya bilar sjunker som en sten, vare sig det är stinkfordon eller el. I längden är förmodligen el i de flesta fall billigare, när hela fordonsinnehavet har bokförts.
    Finns förmåner som att slippa trängselskatt, laddstolpar som inte debiterar,
    bidrag från staten, så ska dessa förmåner också räknas till elbilens fördel.

    Ibland hör man att t.ex en billig elbil sjunkit från med 50% på två år.
    En dyr bil som sjunker 33% kan ju ha i kronor sjunkit mycket mer.

    Köper man vindkraft, och kör en elbil, så gör man mer än snackar om miljön.

  • Åke • 6 september 2013 21:41:52
    Inget att mörka. Elen kostar ungefär 2:- milen att jämföra med en bensinbil som kostar ca 15:- milen. I verkligheten laddar man gratis på många ställen vilket gör det ännu billigare än så :-).
  • Anders Norberg • 6 september 2013 20:00:14
    Ja, men vad kostar det att ladda en elbil? Är det billigare eller är det dyrare än en bensinbil. Det verkar som att alla mörkar kostnaden att ladda. Ligger det hund begravd här?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln