Att jämföra äpplen, päron och apelsiner – i framtiden

Framtidens bilar

Expressen citerar igår en artikel från Reuters kallad - Insikt: Elbilar går mot ännu en återvändsgränd. Reuters team på 9 journalister som ligger bakom denna artikel, försöker kommer fram till en slutsats genom att jämföra äpplen, päron och apelsiner - i framtiden. Hybridbilar, Elbilar och Bränslecellsbilar. Det blir stökigt, förvirrat och visar brist på kunskap och logik.

 

Reuters vill gärna vinkla artikeln till att Nissan LEAF och Toyota Prius är konkurrerande bilar med konkurrerande tekniker. Toyota lanserade sin Prius 1997 och det var många som avskydde konceptet och inte alls trodde på idén. Toyota har sedan dess sålt miljoner Priusar och hybridtekniken har migrerat till flera andra modeller.

 

Nissan började sälja sin LEAF internationellt för 2 år sedan. Men försäljningen har varit något trög, precis som för Toyotas del med Prius försäljningsstart 1997. Reuters artikel framställer dock Toyota Prius hybridteknik som en vinnare eftersom den säljer bättre än Nissan LEAF och avfärdar Nissans försäljningsmål med ett "det kommer aldrig att hända" -statement.

 

Är man något kritisk och logisk, säger det sig själv att en marknadspenetration inte sker över en natt och att jämföra Toyotas 16 års försäljning av hybrider med Nissan LEAFs 2 år, blir mycket snedvridet och teknikförvirrat.

 

Artikeln spär på med de vanliga fördomarna om elbilar som en ursäkt till varför de aldrig kommer slå, men tar naturligtvis inte upp någonting om utveckling och framtida kommande modeller. Ännu märkligare är att det inte finns ett enda ord nämnt om laddhybrider. Är det måhända för att gränslandet till elbilar blir för närgånget? Hur ska man förhålla sig till laddhybrider då?

 

Vidare anser författarna att bränsleceller är ett mycket bättre alternativ att satsa på än elbilar för framtidens fordon, men glömmer bort att nämna några mycket sakliga punkter.
Att bygga ut infrastruktur för vätgas enbart i USA skulle kosta 500 000 000 000 USD. Serieproduktion av bilar drivna av vätgas är beräknad till ett par tusen bilar 2015-2016 pga extremt höga kostnader. Bränslecellsbilar är inte lika energieffektiva som elbilar och dessutom finns det frågetecken kring hur vätgasen ska framställas ur ett klimatneutralt perspektiv.

 

Det är förnuftigt att vara realistisk över hur lång tid det tar för elbilsmarknaden att bli mogen. Vissa personer har uppenbarligen haft en övertro på hur snabbt förändringen ska ske. Men att benämna elbilen som en återvändsgränd och förklara vätgas och hybrid teknologi som framtidens gröna vinnare, framstår som ett dåligt försök att smutskasta elbilar innan de ens har lanserats.

 

Vad tycker ni?

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln