Automotorsport, Toyota och ett förtydligande från Laddaelbilen

Laddaelbilen.se

Automotorsport skriver idag om inlägget på Laddaelbilen.se, Supermiljöbilspremien går till fel bilar (20130203). Kritiken som framställs i inlägget är naturligtvis riktat mot Supermiljöbilspremiens utformning och inte gentemot Toyota Prius Laddhybrid som bil. Alla bilar har sina kundgrupper och användningsområden och naturligtvis även Laddpriusen. Kritiken riktar sig mot utformandet av supermiljöbilspremien och hur vi som skattebetalare ska få största möjliga klimateffekt per krona.

 

Naturligtvis bör även köpare av laddhybrider få en bra premie, inklusive köpare av Toyota Prius Laddhybrid. Laddhybrider är en viktig del i att elektrifiera fordonsflottan och mycket användbara då längre resor stundtals behöver göras utan möjlighet till laddning. Samtidigt kan 1000-tals förare av rena elbilar vittna om att en ren elbil fungerar alldeles utmärkt i vardagen.

 

Men alla behov är som sagt olika och alla bilar som bidrar till elektrifiering anser vi vara av godo, däribland laddpriusen. Men samtidigt är så många elmil som möjligt något vi bör sträva efter för att minska transportsektorns klimatpåverkan och Supermiljöbilspremien borde varit annorlunda utformad om man vill gynna dyra elbilar.

 

Transportstyrelsen skriver specifikt på sin webbsida "Premien omfattar personbilar med mycket låga utsläpp av växthusgaser, max 50 gram koldioxid per km, vilket sannolikt till största delen kommer att vara laddhybrider och rena elbilar. Merkostnaden för en sådan bil är uppskattad till mellan 100 000 och 150 000 kronor, bland annat på grund av att batteritekniken fortfarande är dyr."

 

Man bör då ställa sig frågan vart våra skattepengar gör mest nytta i förhållande till merkostnaden av batterierna? Mest pengar borde väl snarast gå till de bilar som är dyrast i inköp i förhållande till batteristorleken? Inte billigast med minst batteri?

 

Bengt Dalström på Toyota säger att "Toyotas målsättning är att byta ut så många 'CO2-mil' mot 'elmil' som möjligt för att i praktiken få en märkbar miljönytta". Laddaelbilen.se håller helt och hållet med honom, men det är tyvärr inte det som sker med hjälp av Supermiljöbilspremien.

 

Läs mer...

 

Supermiljöbilspremien går till fel elbilar

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln