Supermiljöbilspremien går till fel elbilar

Toyota Prius Plug-in

Toyota Prius laddhybrid snor åt sig flest supermiljöbilspremier av alla sålda elbilar. Faktum är att hela 539 stycken "laddpriusar" rullar på våra vägar idag och 761 supermiljöbilspremier har sammanlagt betalats ut. Det innebär att ca 71% av alla premier går till ägare av den elbil som faktiskt har sämst räckvidd (läs prestanda) på el.

 

Prius laddhybrid går endast runt 2 mil på ren el, under bra förhållanden. I vinterklimat startar tyvärr gärna bensinmotorn mer än ofta och räckvidden på el kan i värsta fall dra sig ner mot 10-15 km. Opel Ampera och syskonbilen Volt klarar sig hela 5-8 mil på ren el och bensinmotorn går aldrig igång förrän elen i batteriet är förbrukat. V60 laddhybrid klarar runt 5 mil på ren el. Alla ovanståendes utsläppsvärden ligger på mindre än 0,50g CO2/km vilket gör att de kvalificerar sig för supermiljöbilspremien på 40 000:-.

 

Sportbilen Fisker Karma kvalificerar sig däremot inte eftersom dess utsläppsvärde ligger på 0,83g CO2/km. Det komiska i situationen är att Fisker Karma klarar upp till 7-8 mil på ren el precis som Ampera, utan att bensinmotorn går igång. Man kan ganska snabbt räkna ut att körsträckan på el i en Karma över tid blir bra mycket längre än med en laddprius. Med någon slags logik kring det faktum att 90% av våra resor är runt 4-5 mil, borde rimligen även utsläppen över tid bli lägre i en Karma än i en laddprius.

 

Nu är ju förstås inte Laddprius och Karma jämförbara bilar, men det känns ändå som att någonstans har Supermiljöbilspremien slagit väldigt fel. Det kan ju knappast vara direkt positivt att den elbil som har absolut kortast räckvidd på el (rimligen i längden även mest utsläpp) också säljer mest?

 

Supermiljöbilspremien räckte till 500 bilar 2012, 2000 bilar 2013 och 2500 bilar 2014. Om försäljningen av elbilar ligger kvar på samma antal som under januari, kommer årets 2000 premier ta slut någon gång före augusti i år. Med de många nya modeller som lanseras under året, är gissningen att premierna tar slut redan i juni eller juli... och där merparten har gått till den laddhybrid som har sämst prestanda men som är bäst prissatt.

 

Minoriteten av premierna går till de bilar som vi faktiskt behöver mest av, dvs rena elbilar. Det är bra för Toyota, men dåligt för klimatet.

 

Vad tycker ni om supermiljöbilspremien?

Kommentera gärna:

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln