Hur säker är en elbil?

Folksam kom igår ut med sin forskningsrapport om säkra och hållbara bilar för 2013. Nyhetsflashen som gick ut via TT skrev att "Elbilar är fortsatt relativt dåliga på säkerhet". Men i Folksams pressmeddelande stod ingenting alls om dålig säkerhet hos elbilar. Så hur ligger det egentligen till? Hur säkra är elbilar egentligen?

 

Naturligtvis kan man inte dra alla elbilar över en kant då säkerhet inte är förknippat med motortyp. En snabb koll med Folksams Forskningschef Anders Kullgren, visar på att de idag mest kända elbilarna, Nissan LEAF och Opel Ampera/VOLT, som båda har 5 stjärnor i Euro NCAP, ej kvalificerar sig till deras rekommendationer pga underkänt whiplash-skydd. Exakt varför de missar denna punkt, framgår dock inte. Däremot klarar sig Toyota Prius Laddhybrid igenom alla tester.

 

iMiEV (C-Zero & iON) klarar sig igenom whiplash-testet men har tyvärr endast 4 stjärnor i Euro NCAP. Resterande elbilar tillgängliga på den svenska marknaden finns inte redovisade i testet. Vanliga Volvo V60 D5 blev dock godkänd och det vore mycket märkligt om inte V60 Laddhybrid även kvalificerade sig på denna lista.

 

Under 2012 tillkom det 4 personbilsmodeller som elbilar och laddhybrider på den svenska marknaden, samtliga hade 5 stjärnor i Euro NCAPs tester. Att påstå att elbilar är fortsatt relativt dåliga på säkerhet tycker man därmed bör anses som något missvisande.

 

Folksam påstår att om alla valde bilar efter deras lista så skulle 400 slippa svåra skador och 30 liv skulle sparas varje år. Bilarna på listan ska uppfylla vissa miljökrav, men det framgår inte om de har tagit hänsyn till de direkta utsläpp en fossilbil ger i förhållande till en elbil.

 

Vad tycker ni om Folksams rapport?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln