Varför sänker Nissan priset på LEAF?

Nissan LEAF

Nissan sänkte igår sina priser på sin LEAF från 329 990 till 302 990 med omedelbar verkan. För de med insikt i elbilsbranschen var beskedet inte helt oväntat, men det är ändå ett bevis på att Nissan menar blodigt allvar med sin elbilssatsning. Samtidigt kan man fråga sig varför sänker de priset?

 

Som Laddaelbilen skrev för några dagar sedan förändras den amerikanska prissättningen av LEAF med de nya modeller som tillverkas för USA marknaden. Nya LEAF i Usa har dels en mycket billig instegsmodell, som i Kalifornien kan köpas för 28 800 usd (eller endast 18 800 usd efter statliga och regionala avdrag) och dels den lite dyrare och mer utrustade till baspriset 34 840 usd.

 

Nissan börjar i vår/sommar att tillverka de nya LEAF för den Europeiska marknaden i anläggningen i Sunderland och kommer med all sannolikhet att förlita sig på de flesta av de förbättringar som den USA och Japan-baserade marknaden redan fått. Mer information om detta kommer släppas under våren.

 

Så varför väljer Nissan att sänka priset? Nissan har (trots sina 49 000 sålda fordon) haft lite svårt att följa sina försäljningsmål med LEAF och har själv erkänt att målen inte var "fel", men kanske något naiva. Då produktionsanläggningarna med all sannolikhet har fortsatt att producera fler bilar än försäljningen har mäktat med, innehar nu Nissan med all sannolikhet ett relativt stort lager med osålda Nissan LEAF. Den rätt logiska slutsatsen man kan dra är att bilarna måste ut innan den nya modellen släpps. Med tanke på den rätt kraftiga prissänkingen bör det röra sig om ganska många bilar.

 

Hur ska man då agera om man har funderat på att köpa en LEAF? Ska man vänta på att den nya modellen släpps eller ska man slå till på prissänkningen av den gamla?

 

Enligt de specifikationer som släppts på den nya modellen i USA och i Japan är förbättringarna i en god riktning, men ur ett normalt användarperspektiv bör de inte göra någon större skillnad. Den något snabbare laddningen och längre räckvidden, kommer i de flesta fall inte synas märkvärt utan vara mer av en psykologisk karaktär.

 

Slutsatsen är därmed att ur Laddaelbilens perspektiv, kan man därför se prissänkningen som ett bra tillfälle att slå till utan att känna någon större oro.

 

Prissänkningen bekräftar till slut 3 uppenbara trender inför elbilsmarknaden 2013 som Brad Berman, reporter på bl a The New York Times nyligen pekade ut.

  • Elbilarna blir billigare
  • Fler Laddhybrider kommer ut på marknaden
  • Hårt kämpande start-ups blir mindre relevanta på en expanderande global marknad

När sänker nästa leverantör priset?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln