Volvo har mycket att hämta igen

V60 Laddhybrid

DN motor berättade igår att Volvo har 3000 förhandsbeställningar i Holland på sin V60 laddhybrid och att produktionen ska öka till 6000 bilar för årsmodell 2014. Det kan vid första ögonblicket verka mycket, men hur står detta i relation till andra elbilar som säljs idag?

 

Tesla motors har ett forum på sin webbsida där beställare håller reda på antal beställningar som görs av Model S. De kan göra detta eftersom varje bil får ett unikt beställningsnummer och beställarna rapporterar frivilligt in sitt nummer. Till och med den 17 januari hade minst 20 909 stycken beställningar gjorts. Försäljningstakten är enligt den senaste mätningen 84,6 Model S per dag.

 

I Norge cirkulerar rykten om att över 1000 beställningar redan är gjorda. Och nu ska vi lägga till det faktum att Model S är en ren elbil, inte en laddhybrid som V60, samt att den betingar ett pris på ca 600 000 till 950 000 svenska kronor. V60 har ett pris som börjar på 560 000:-.

 

Fortsättningsvis har Nissan LEAF i sin tur sålt i mer än 49 000 exemplar över hela värden mellan 2010 och 2012. Uppdelat på ca 21 000 exemplar i Japan, ca 19 500 exemplar i USA och mer än 6000 exemplar i Europa.

 

Chevrolet VOLT och syskonet Opel Ampera har en kombinerad total global försäljning på drygt 38 000 exemplar. USA är här den ledande marknaden med drygt 31 500 fordon sålda.

Sammanfattningsvis: Att Volvo har mer än 3000 förhandsbeställningar på sin V60 laddhybrid kan låta fantastiskt om man ställer det i relation till Sveriges totala bestånd på 1596 elbilar (ELIS 3 januari 2013), men sätter man det i relation till andra tillverkare inom samma nisch har Volvo en hel del kvar att göra med sina elbilar.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln