Är elbilens tid förbi?

Flertalet svenska och utländska media har den senaste veckan rapporterat från bilmässan i Detroit och anmärkt på att de senaste årens trend med elbilar och laddhybrider är som bortblåst. Fokus är istället på muskel, prestanda och lyx. Det är inte så konstigt att fråga sig om elbilens tid är förbi? Men inget kunde vara mer fel.

 

Lite beroende på hur man räknar har det under 2010-2012 lanserats 12 elbilsmodeller på den svenska marknaden. Under de kommande två åren är ytterligare upp emot 40 modeller på väg att lanseras. Vi bör med andra ord ha ett utbud med runt 50 olika laddbara elbilar i början av 2015. Att jämföra med i princip noll 2010. Så med dessa siffror i bakhuvudet kan de som funderar på att skaffa en elbil vara lugna, elbilens tid är inte förbi.

 

I en rapport som Svensk Energi släppte i dagarna, "Vägen mot fossiloberoende transporter", pekar den på att det är möjligt att få ut runt 2 miljoner elbilar på vägarna år 2030. Trafikverket målar i en annan rapport upp ett scenario om 1 miljon elbilar 2030, likaså gör konsultbolaget Easycharge i sin senaste rapport.

 

Slutsatsen man ganska enkelt kan dra är att vi bör ha någonstans mellan 1-2 miljoner elbilar år 2030. Så är elbilens tid förbi? Nej, om något är den precis i sin linda. Eller för att uttrycka det som GMs Nordamerikanska chef Mark Reuss sa efter avtäckningen av deras nya laddhybrid Cadillac ELR.

 

- Tvärtemot om vad ni hör och tvärtemot om vad ni kanske läser att amerikaner (och andra, reds anm) inte är redo för elbilar, eller att elbilar får incitamenten tillbakadragna. Elbilen är inte död.

 

GM må inte ha nått sitt försäljningsmål med laddhybriden Volt/Ampera, men man ska ändå ha i baktanke att den amerikanska försäljningen tripplade 2012 mot 2011.

 

- Det tar tid att förändra en industri, att förändra vanor och att förändra ett levnadssätt, avslutar Reuss.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln